کد خبر: ۱۷۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی تصمیم جمع آوری گوشی های آیفون از بازار و پلمپ کردن چند نمایندگی این گوشی در بازار را سبب نابسامانی بازار این محصولات و افزایش قیمت این گوشی ها عنوان کرد.
به گزارش آرانیوز، غلامحسین کریمی در مورد اقدام ستاد مبارزه با قاچاق کالا در پلمپ فروشگاههای عرضه محصولات کمپانی اپل، اظهار داشت: این موضوع مربوط به تمامی فروشگاهها نبوده و تنها نمایندگی دو شرکت واردکننده محصولات اپل در ایران پلمپ شده است.

وی با تاکید براینکه محصولات اپل در ایران نمایندگی مستقیم ندارد، اضافه کرد: این دو شرکت به صورت غیرمستقیم و از طریق هنگ کنگ و دبی نسبت به اخذ نمایندگی آیفون اقدام کرده بودند که با پایان یافتن اعتبارنامه آنها و عدم تمدید مجوزشان، فعالیت آنها متوقف شده است.

رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی با انتقاد از تصمیم صورت گرفته برای پلمپ نمایندگیهای اپل و نیز جمع آوری گوشی های این برند از سطح بازار بدون هماهنگی با اتحادیه دستگاههای مخابراتی، خاطرنشان کرد: اینگونه تصمیمات بدون کارشناسی، باعث نابسامانی در بازار می شود و ما شاهد هستیم که این موضوع باعث گرانی گوشی های آیفون در سطح بازار، بلاتکلیفی فروشندگان این محصولات و نیز احتکار آن شده است.

کریمی با اشاره به پلمپ دفتر دو نمایندگی محصولات اپل در تهران، خاطرنشان کرد: موضوع قاچاق و عرضه بدون مجوز گوشی، تنها مربوط به برند اپل نمی شود و معلوم نیست چرا تنها آیفون در این زمینه پررنگ جلوه داده شده است.

وی گفت: به زودی فعالیت سایر برندهایی که در بازار بدون نمایندگی رسمی فعالیت می کنند نیز طبق این تصمیم، لغو می شود و این رویه برای سایر گوشی های برندهای مختلف در بازار صادق خواهد بود.

کریمی با بیان اینکه نمایندگان رسمی و قانونی واردکننده موبایل باید در سامانه ثبت سفارش صنعت و معدن و نیز سامانه گمرک، کالای خود را به ثبت برسانند، تاکید کرد: درصورتی که این اتفاق نیافتد، گوشی های وارداتی به کشور قاچاق محسوب می شود و در صورت اجرای طرح رجیستری، این گوشی ها در سامانه مطابقت داده نمی شود.

رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی در مورد نگرانی مردم از عدم رجیستری گوشی های آیفون در شبکه مخابراتی کشور، تاکید کرد: تمامی گوشی های موبایل دارای کد شناسایی (IMEI ) هستند و چنانچه در حین ورود، به صورت رسمی وارد کشور شوند در سامانه ثبت و سفارش و گمرک، به ثبت می رسند و پس از آن هیچگونه نگرانی از عدم رجیستری آنها وجود ندارد چرا که سوابق این گوشی ها در تمامی دنیا یکسان است.

وی ادامه داد: اما در صورتی که این گوشی ها به صورت قاچاق وارد شود IMEI آنها در سامانه مورد تایید نبوده و در شبکه مخابراتی کشور، قابل شناسایی نیست.

کریمی بر لزوم حل مشکل قاچاق در بازار گوشی تاکید و خاطرنشان کرد: حتی با وجود کاهش تعرفه موبایل به ۶ درصد و نیز دریافت ۹ درصد هزینه مالیات ارزش افزوده از خریدار، همچنان بازار مملو از گوشی های قاچاق است و باید در این زمینه اقدامات مشابه صورت گیرد
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار