کد خبر: ۱۷۴۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
به گزارش آرانیوز، ابتدا لازم میدانم  به تفاوت انقلاب و کودتا  بپردازم و اینکه انقلاب ماهیت مردمی دارد ولی کودتا چنین نیست و در کودتا ، یک اقلیت مسلح و مجهز به نیرو ، در مقابل اقلیت دیگری که حاکم بر اکثریت جامعه است ، قیام میکنند و وضع‏ موجود را در هم میریزد و خود جای گروه قبلی قرار میگیرد و این استقرار ارتباطی به صالح یا ناصالح بودن کودتاگران ندارد و آنچه که اهمیت دارد اینست که در کودتا اکثریت مردم از حساب خارج هستند و در فعل و انفعالات نقشی ندارند.بعبارتی
کودتا سرنگونی ناگهانی یک حکومت است. کودتا معمولاً به وسیله گروه کوچکی انجام می شود که جایگزین چهره های بالای قدرت می شوند. در انقلاب گروه بزرگ تری صحنه را می گردانند و از اساس تغییری در نظام سیاسی ایجاد می شود.

از نظر تاکتیکی نیز چون کودتای اخیر ترکیه ، معمولاً برخی از قسمت های فعال نظامی تحت کنترل قرار می گیرند در حالی که باقی مانده نیروهای مسلح یک کشور خنثی باقی می مانند و این گروه فعال رهبران حکومت را دستگیر یا اخراج می کنند و کنترل فیزیکی مراکز مهم دولتی، وسایل ارتباطی و زیرساخت های فیزیکی مانند خیابان ها ،  رسانه ها  و ... را در دست می گیرند.
در بررسی کودتا ما چهار مدل کودتا داریم :1-  کودتای براندازانه که در آن ارتش دولت رسمی موجود را سرنگون میکند و این کودتا معمولا به وسیله افسران و درجه داران انجام میگیرد . 2- کودتاها مصلحانه که هدف از آن بهبود وضعیت نظم عمومی ،کارایی یا پایان دادن به فساد بیان شده است . 3- کودتاهای وتو . این کودتا نیز زمانی رخ میدهد که ارتش مشارکت جمعی و بسیج اجتماعی را وتو میکند . و در این مدل معمولا تمایل به سر کوب و خونریزی وجود دارد .  4- و کودتای بدون  خونریزی . در این مدل نیز هیچ خشونتی نیست و صرف تهدید برای تغیر سیستم کفایت میکند .

در مجموع باید گفت  که بر اساس مدل کودتای براندازانه و اینکه  کودتا اغلب ابزاری برای کشورهای قدرتمند بوده تا از نتایج مطلوب و مورد نظر خود در کشورهای خارجی کوچک تر اطمینان حاصل کنند و اتخاذ استراتژی نرم  کشورهای آمریکا ،اتحادیه اروپا ،عربستان وهم پیمانانش  ازسرنوگونی دولت ترکیه به شکل نرم  به نظر میاید که این اقدام کودتاچیان یک پروژه کاملا هدفمند و آگاهانه و با اتاق فکر کاملا خارجی انجام گرفته است .
دکتر ایرج مزارعی
کارشناس روابط بین الملل
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار