کد خبر: ۱۷۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
دبیر شورای عالی فضایی خبر داد؛
دبیر شورای عالی فضایی از ارائه درخواست تشکیل این شورا به رئیس جمهور و پیگیری این درخواست خبر داد و گفت: حتی دستور جلسه این شورا را نیز برای تایید به ریاست جمهوری فرستاده ایم.

به گزارش آرانیوز، در آستانه پایان سومین سال از فعالیت دولت یازدهم، شورای عالی فضایی کشور به عنوان تنها نهاد سیاستگذاری در حوزه فناوری های فضایی تاکنون تشکیل نشده است.

سابقه ایجاد شورای عالی فضایی به حدود ۱۱ سال پیش بر می گردد که طبق پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مصوبه هیات وزیران مقرر شده بود شورای عالی فضایی برای سیاستگذاری استفاده از فناوری های فضایی و ایجاد هماهنگی های لازم میان تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط‌ با حضور ریاست رئیس جمهور، تشکیل شود و حداقل ۲ بار در سال تشکیل جلسه دهد؛ اما مستندات نشان می دهد که این شورا از زمان ایجاد تاکنون، با وجودی که باید طی این سالها حداقل ۲۰ بار تشکیل جلسه می داد، فقط ۳ بار، جلسه تشکیل داده است.

از مهرماه سال گذشته و با ایجاد دبیرخانه شورای عالی فضایی در سازمان فضایی ایران، این دبیرخانه به دنبال برگزاری نخستین جلسه شورای عالی فضایی در دولت یازدهم بوده که تاکنون این مهم محقق نشده است.

محسن بهرامی، دبیر شورای عالی فضایی در این باره به مهر گفت: درخواست برگزاری جلسه شورای عالی فضایی با حضور رئیس جمهور، در نوبت است و پس از تعیین وقت از سوی دفتر رئیس جمهور، زمان آن مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به پیگیری های در حال انجام برای برگزاری هرچه سریعتر شورای عالی فضایی تاکید کرد: در این زمینه بسیار جدی و مصمم هستیم و حتی دستور جلسه مدنظر را نیز تصویب کرده و به رئیس جمهوری ارائه کرده ایم.

وی با تاکید براینکه از نظر ما این مدل زمان بندی، امری عادی است افزود: هماهنگی برای برگزاری این جلسه امری زمان بر و عادی است اما برای شما به عنوان خبرنگار ممکن است عادی محسوب نشود در هر حال ما درخواست خود را به رئیس جمهور داده ایم و پیگیر موضوع هم هستیم.

بهرامی پیش بینی کرد که با توجه به شرایط فعلی، جلسه شورای عالی فضایی حتما تا ۲ ماه دیگر تشکیل شود.

وی پیش از این نیز در مورد دستور جلسه درنظر گرفته شده برای نخستین جلسه شورای عالی فضایی در دولت یازدهم نیز به مهر گفته بود: اولویت برنامه های مرتبط با حوزه فضایی به تصویب برنامه ۵ ساله و ۱۰ ساله فضایی کشور اختصاص دارد که این موضوع را در جلسه مطرح خواهیم کرد.

سال گذشته، حسن روحانی رئیس جمهور، در حکمی، اختیار اداره جلسات شورای عالی فضایی را، به عنوان بالاترین مرجع رسیدگی به مسائل فضایی کشور سورنا ستاری - معاون علمی فناوری - محول کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار