کد خبر: ۱۷۲۲۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲
قرار است به زودی رئیس دیوان محاسبات کشور با طی کردن فرآیندی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب شود.

به گزارش خبرنگار آرانیوز(حوزه تهران)، طبق قانون با آغاز دهمین دوره مجلس شورای اسلامی  باید رئیس جدید دیوان محاسبات هم در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس انتخاب شود. نامزد های ریاست دیوان محاسبات  و دادستانی دیوان، مدارک و سوابق خود را به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کرده و ثبت نام می کنند. پس از آن در کمیته ای سوابق و مدارک نامزد ها بررسی شده و ارزیابی می شود.
کمیسیون برنامه و بودجه گزینه های مورد تائید این کمیته را در صحن کمیسیون مورد بررسی و رای گیری قرار می دهند و پس از آن یک نفر به عنوان گزینه ریاست دیوان و یک نفر به عنوان گزینه دادستانی دیوان محاسبات جهت رای گیری نهایی به صحن علنی مجلس معرفی می شوند.
از این رو با شکل گیری مجلس دهم و تعیین تکلیف هیئت رئیسه و روسای کمیسیون های آن، اکنون نوبت به دیوان محاسبات رسیده تا رئیس جدید خود را بشناسد. نامزدهای ریاست و دادستانی دیوان محاسبات از چند هفته گذشته رایزنی های خود را در مجلس آغاز کرده اند که این رایزنی ها در روزهای اخیر به اوج خود رسیده است.
بر این اساس در هفته جاری کمیته ای در کمیسیون برنامه و بودجه برای بررسی صلاحیت نامزد های ریاست و دادستانی دیوان محاسبات تشکیل خواهد شد و احتمالا هفته آینده تکلیف رئیس این بازوی مهم نظارتی مجلس نیز روشن می شود که قطعا در این انتخاب نظر و تمایل رئیس مجلس هم بی تاثیر نخواهد بود.
یکی از افرادی که نام وی در میان نامزدهای تصدی ریاست دیوان محاسبات کشور دیده می شود اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجدسلیمان در دوره گذشته مجلس بوده است. نگاهی گذرا به سوابق اسماعیل جلیلی به خوبی نشان می دهد که فعالیت های جلیلی از وی یک فرد کارآمد و مبتکر برای تصدی ریاست دیوان محاسبات ساخته است.
دکتر جلیلی نزدیکترین فرد به وظایف تعریف شده دیوان محاسبات
شاید اصلی ترین مشخصه ای که جلیلی برای تصدی این منصب از آن برخوردار است مقبولیت بالای وی نزد نمایندگان مجلس قبلی و فعلی است زیرا اغلب آنها جلیلی را نماینده ای مبتکر، با برنامه، کارآمد و تلاشگر می دانند که به خوبی از عهده مسئولیت هایی که به وی سپرده شده برآمده است.

عضویت جلیلی در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و كميسيون ويژه توليد ملى و اصل ٤٤ قانون اساسى مجلس نهم نیز یکی دیگر از مزیت های جلیلی نسبت به سایر نامزدها است زیرا حضور در این کمیسیون ها و اشراف به برنامه هاى ساليانه ، بودجه های ملی و برنامه توسعه پنج ساله کاری است که یک نماینده را بر همه امور جاری و عمرانی کشور مسلط می کند و جلیلی به خوبی از این مزیت خاص و ویژه برخوردار است و همکاران وی در مجلس قبلی به خوبی به کارآمدی و تلاشگری وی صحه می گذارند. ضمن اینکه وی عضو هیئت رئیسه کمیسیون توليد ملى و اصل ٤٤ بوده كه به شركتهاى دولتى ، بانكها، بيمه ها و فعاليتهاى آنها در كنار بنگاههاى واگذار شده مسلط بوده ،یکی از دیگر از شاخص های دکتر اسماعیل جلیلی سابقه وی در فعالیت به عنوان «مدیرکل برنامه‌ریزی و نوسازی و تحول اداری» است که باعث شده است که تسلط مناسبی بر قانونین و مقررات داشته باشد به همین دلیل می تواند به خوبی انحرافات احتمالی از قوانین مصوب مجلس از سوی سایر دستگاه ها را شناسایی، رصد و پیگیری کند.
مدیرکل بنیاد مستضعفان و جانبازان، تحصيلات وى در مديريت دولتى و خط مشى گذارى دولتها ، مديريت برنامه ريزى توليد و بازرگانى و عضو هیئت رئیسه و دبیر دوم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، نایب رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی و قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی اداری کشور، ناظر منتخب مجلس شورای اسلامی ، عضو يت هیئت رئیسه فراکسیون‌های ورزش و جوانان، مدیریت شهری، ایثارگران، محیط زیست , میراث فرهنگی و گردشگری، عضويت کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران از جمله مسئولیت های دکتر جلیلی بوده است که هر کدام می تواند امتیازی قابل توجه برای نامزدهای ریاست دیوان محاسبات باشد.
از سوی دیگر عضو هیئت پارلمانی مجلس شورای اسلامی ایران در مجلس آسیایی عضو هیئت پارلمانی مجلس شوراى اسلامی در بین المجالس جهانی، رئیس هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در هشتمین دوره مجالس آسیایی در کامبوج، رئیس کمیسیون فرهنگی واجتماعی مجلس آسیایی، نایب رئیس و عضو کمیسیون اقتصادی و توسعه پايدار مجلس آسیایی عضو پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در سازمان تجارت جهانی، عضو هیئت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس اوپک، رئیس گروه دوستی پارلمان جمهوری اسلامی ایران اسپانیا واتریش و عضو گروه دوستی فرانسه نیز در فعالیت های دکتر جلیلی دیده می شود.
ديوان محاسبات بشدت نيازمند يك متخصص مديريت با اشراف به مجلس و دول
ت و شناخت شرايط اقتصادى كشور و سياستهاى داخلى و خارجي كشور با قدرت تعامل بدور از تنش و نگاه هاى جانبدارانه بمنظور بكارگيرى ظرفيتهاى قانونى و نظارت و كنترل برنامه اى بر عملكرد دستگاهها و مديران مى باشد.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ورناصری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
0
0
عملکرد ایشان فقط توجه به قوم خود بوده.فقط انتصاب آشنایان خود و طایفه خود در پست های کلیدی.
علی بابادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
0
0
دکتر جلیلی یکی از بهترین نمایندگان مجلس دهم بوده
وبی نطیر ترین نماینده مسجد سلیمان در دوران بعد از انقلاب میباشدکه توانست با پیگیریهای مستمر پروژهای
آلومینیوم وپتروشیمی راعملیاتی کند
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار