کد خبر: ۱۷۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱
با وجود اینکه مجلس قانون عدم به کارگیری بازنشسته در سمت های دولتی را تصویب و دولت آن را ابلاغ کرد ولی متاسفانه برخی نماینده ها به دنبال نقض قانونی که خود تصویب کرده اند شده اند و به دنبال ابقای مدیران بازنشسته نفتی شده اند.
به گزارش خبرنگار آرانیوز(حوزه تهران) ،  هر چند شمارش معکوس برای خداحافظی مدیران بازنشسته که هم اکنون تصدی برخی سمت های کلیدی در استان را دارند، آغاز شده و اردیبهشت آخرین ماه عسل آنها در پست های دولتی است ولی متاسفانه برخی نمایندگان در تلاش نافرجام به دنبال ابقای این مدیران هستند در حالیکه رفتن این مدیران به صلاح این شرکت ها و در کل اقتصاد نفت زده ایران است.

وجود این مدیران در راس مهمترین شرکت های نفتی که بخش عمده ای از درآمدهای ایران را تامین می کنند باعث شده که انگیزه نیروهای جوان از بین برود و آنها پیشرفتی برای خود با وجود نیروهای بازنشسته نبینند. از سوی دیگر این نیروهای جوان به مصوبه عدم به کارگیری نیروهای بازنشسته دلخوش کرده اند ولی برخی نمایندگان که اتفاقا از همین نیروها رای لازم برای حفاظت از منافع مردم خوزستان را گرفته اند به دنبال ابقای آنها در سمت های خود هستند.

شهریور سال گذشته بود که مجلس تصمیم گرفت طرح دو فوریتی درباره ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان و بازخریدشدگان در دستگاه های اجرایی را مصوب کند که با رای بالایی به تصویب رسید.

سر انجام شورای نگهبان طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را با توجه به اصلاحات انجام شده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست و طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیستم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ 1395/02/29 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون­ اساسی نشد.

بر اساس این قانون٬ به کارگیری نیروهای بازنشسته در سمت هایی پایین تر از معاونت وزیر ممنوع بوده و در صورت مصوبه هیات دولت نیز امکان حضور بازنشسته ها در سمت ها وجود ندارد مگر در استثناهایی که قانون به آن اشاره کرده است. با این قانون باید در انتظار خانه تکانی وسیعی در بسیاری از شرکت ها بود.

دولت نیز این قانون را برای همه وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی ارسال کرده و خواستار اجرای آن شده است ولی تا به امروز در شرکت های نفتی که از مدیران بازنشسته استفاده می کنند اتفاق خاصی رخ نداده است و مردم مدتهاست که در انتظار اجرایی شدن این قانون هستند.

متاسفانه مدیران بازنشسته در استان خوزستان دایره ای به مراتب بیشتر از مدیران نفتی دارد. در شرایط فعلی بیژن عالی پور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، حیدر بهمنی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران،  یدالله حضرتی مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز ، ، خسرو نشان مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان از جمله مدیران بازنشسته ای هستند که هم اکنون سمت های مهمی در استان را به دست دارند و با اجرایی شدن قانون باید با صندلی های خود خداحافظی کنند.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار