کد خبر: ۱۶۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
کوفیان با دنیا طلبی آن‌چنان عرصه را برای علی(ع) تنگ کردند که شهادت، ایشان را به فوز عظیم رساند؛ مردمانی که چندی بعد هم با فرزند امیرالمومنین(ع) بی‌وفایی تاریخی کردند.

به گزارش آرانیوز، امروز روزی است که علی(ع) به خدای کعبه رستگار می‌شود زیرا دل از دنیا و مردمانی می‌کند که ظلم و جور آنها و بی‌بصیرتی‌شان همسر جوانش را از ایشان گرفت و ایشان را خانه نشین کرد، مردمانی که تنگ نظری و دنیاطلبی‌شان همچنان در تاریخ الگوی بی‌وفایان است.

مردمانی که آن‌چنان قلب علی(ع)، جانشین رسول خدا (ص) را به تنگ آوردند که درد دل خود را با چاه‌های کوفه زمزمه کرد و چاه‌ها باوفاتر و شنواتر از مردم کوفه بودند.

مردمانی بی‌بصیرت که خار در چشم علی(ع) و استخوانی در گلوی وی بودند تا جایی که مرد تنهای شب‌های کوفه ندای «فزت و رب العبه» را در هنگام وصال معبود سر داد.

مردمانی که پس از علی(ع) و سال‌ها بعد فرزند وی را هم در قتلگاه گمراهی و جهل و بی‌وفایی به شهادت رساندند و از همین رو کوفیان بی وفاترین مردم تاریخ شدند.

دنیاخواهی مردم

در این رابطه عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، به توصیف ابعاد زندگی کوفیان و علت بی‌وفای آنها نسبت به امام زمانشان پرداخت.

زهرا معین الاسلام در این گفت‌وگو، میل و رغبت مردم به دنیاخواهی و آسایش را مهم‌ترین دلیلی توصیف کرد که منجر شد تا مردم حضرت علی(ع) را که شخصیتی معنوی و به دور از دنیاخواهی داشت را تنها بگذارند.

وی ادامه داد: مردم زمان علی(ع) به خوبی به شخصیت ایشان پی برده بودند و می‌دانستند که علی(ع) کسی نیست که آمال دنیای آن‌ها را پاسخگو باشد و تن به ظلم و شرایط غیر الهی و سازش بدهد و همین امر موجب شد تا آن‌ها به دنبال جایگزینی برای وی باشند.

استاد حوزه علمیه خواهران در ادامه بر این نکته تأکید کرد که مردم بعد از پیامبر اسلام(ص) به دنبال گشایش و آسودگی رفتند و تمایلی به حضرت علی(ع) از خود نشان ندادند و همین امر باعث شد تا حق مسلم ایشان برای امامت و زمامداری نادیده گرفته شود.

عدم شناخت مردم از جایگاه امامت

وی در ادامه همچنین عدم شناخت مردم از جایگاه امامت را از دیگر دلایل تنها ماندن حضرت علی(ع) توصیف و در این زمینه، گفت: با وجود سخنرانی‌های حضرت زهرا(س) برای تبیین جایگاه امامت و ولایت در جامعه مردم با بی‌بصیرتی به زهرا(س) پاسخ می‌داند که: «حال چه فرقی می‌کند که چه کسی در رأس باشد، بالاخره نوبت علی(ع) نیز می‌رسد».

گرچه علی(ع) خانه نشین شدند اما مردم کوفه نه تنها به آنچه که رفاه اقتصادی و مالی بود نرسیدند بلکه زندگی برایشان سخت‌تر شد

معین الاسلام با تأکید بر این مطلب که مردم کوفه این تصور را داشتند که فاطمه(س) به دنبال به حکومت رساندن همسر خود است، ادامه داد: این نکته برای مردم آن زمان به دلیل عدم شناخت و بی‌بصیرتی قابل هضم نبود که هر کسی که جز علی(ع) در رأس حکومت باشد اسلام در خطر خواهد بود.

وی ادامه داد: مردم تفاوت علی(ع) را با دیگران تشخیص نمی‌دادند و بر این نکته نیز واقف نبودند که ولایت به چه میزان می‌تواند در حفظ جایگاه دین تأثیرگذار باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) افزود: تمام این خصوصیات باعث خانه نشینی حضرت علی(ع) شد و باعث به حکومت رسیدن افرادی شد که در هیچ یک از ابعادی زندگی و شخصیتی قابل مقایسه با حضرت امیر (ع) نبودند.

وی ادامه داد: گرچه علی(ع) خانه نشین شدند اما بررسی دوران حکومت دیگر افراد نیز نشان داد که مردم کوفه نه تنها به آنچه که رفاه اقتصادی و مالی بود نرسیدند بلکه زندگی برایشان سخت‌تر شد و به عبارتی دین و دنیا و آخرت آن‌ها به دلیل عدم شناخت و بی‌بصیرتی از بین رفت. واقعیت این است که بصیرت راه نجات جوامع اسلامی است و این حقیقتی است که نه در دوران امام (ع) و نه بعد از آن به درستی درک نشد.

معین الاسلام تأکید کرد: همه این مسائل در کنار هم عرصه را بر امیر المومنین(ع) آن چنان تنگ و طاقت فرسا کرد که شهادت برایشان مانند فوز عظیمی بود که ایشان را از اندوه و غم نجات داد و رستگار کرد.

عاشورا تکرار دردهای علی(ع) است

قاسم جعفری، مدرس حوزه علمیه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، به یقین در عبادت و بصیرت قابل توجه در وجود امام علی(ع) اشاره کرد و افزود: حضرت امیر(ع) تأکید بر بحث بصیرت داشتند و وقتی در میدان جنگ صفین شخصی از حضرت می‌پرسند که آیا خدا را دیده‌اید؟ ایشان می‌فرمایند «آیا می‌شود چیزی را که ندیدم پرستش کنم؟» این امر نشان دهنده آن است که ایشان با بصیرت خدا را درک کرده و حتی زمانی که محمد حنفیه را برای جنگ می‌فرستند می‌گویند باید دیدگانت را غالب بر شمشیرت کنی یعنی شمشیر زدن تو هم با دیده باز و با معرفت و بصیرت باشد.

عدالت محوری امیرالمومنین(ع) باعث شد تا بسیاری از افراد تحمل عدالت ایشان را نداشته باشند

جعفری نیز به دنیاطلبی مردم آن زمان اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های خاص حضرت عدالت محوری ایشان است که این صفت باعث شد تا بسیاری از افراد و حتی یاران وی تحمل عدالت ایشان را نداشته و با وی سر ناسازگاری داشته باشند.

وی با بیان این که یک قاعده منطقی و روشن وجود دارد که اگر قرار است کسی را بشناسیم باید ضد آن را بشناسیم، اظهار داشت: در تقابل نور و روشنایی، ارزش نور شناخته می‌شود و در مقابل علی(ع) و عدالت او، معاویه و یزید و یزیدان زمان را می‌توان شناخت و اگر بخواهی بدانی عدالت چقدر سودمند است باید ظلم را درک کنی.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان بر نکته جالبی اشاره داشت. وی عنوان کرد: من در مقاله‌ای آموزه‌های علوی در مدرسه حسینی را بررسی کردم و به این نتیجه رسیدم که عاشورا تکرار دردهای علی(ع) است و امام حسین(ع) «هیهات من الذله» را از پدر بزرگوارشان که در صفین گفت «اگر ذلیل باشید ولو زنده باشید شکست خورده‌اید و اگر عزیز باشید حتی اگر کشته شوید باز پیروز هستید» آموختند.

این‌گونه شد که علی(ع) رستگار در نزد خداوند و امت شد و افرادی که با دنیاخواهی به دنبال هوای نفس رفتند برای همیشه در تاریخ منفور باقی ماندند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار