کد خبر: ۱۶۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
ابوالفضل جلیلی:
ابوالفضل جلیلی که از مدت‌ها پیش قصد داشته فیلمی درباره مولانا بسازد گفت: هیچ هم ناراحت نیستم که هالیوود قرار است درباره مولانا فیلم بسازد!
به گزارش آرانیوز، این فیلمساز اضافه کرد: خدا را شکر که آمریکایی‌ها می‌خواهند فیلم مولانا را بسازند تا دست کم بدانیم فیلمی درباره او ساخته شده است. ضمن اینکه آمریکایی‌ها همیشه کارهای اساسی می‌کنند.

کارگردان فیلم «رقص خاک» ادامه داد: به نظر من تمایل وجود ندارد که در ایران درباره شخصیت‌هایی مانند مولانا، حافظ یا کوروش فیلمی ساخته شود.

وی در عین حال از ساخت فیلمی درباره مولانا ابراز خرسندی کرد و افزود: به هر حال مهم نیست چه کسی این فیلم را می‌سازد، اما مسئله اینجاست که ما خود، همیشه خوابیم و وقتی دیگران آمدند و مفاخر ما را بردند، تازه از خواب بیدار می‌شویم و داد و بیداد می‌کنیم.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که یک فیلمساز ایرانی چقدر می‌تواند در پرداختن به زندگی مولانا با تمام فراز و نشیب‌ها و جنجال‌هایش آزادی عمل داشته باشد؟ توضیح داد: ما در هیچ کاری آزادی عمل نداریم به جز لودگی! اما همین که می‌خواهیم درباره مسائل اساسی کاری انجام دهیم آزادی عمل‌مان کم می‌شود. آنچنان که می‌بینیم فیلمی که درباره قیام عاشورا ساخته شده به هزار دلیل اجازه نمایش ندارد. اما فیلم‌هایی که لودگی دارند، مرتب در سینمای ما اکران می‌شوند و فروش خوبی هم می‌کنند.

این کارگردان در عین حال خاطرنشان کرد: درست است که محدودیت داریم، با این حال خیلی بهتر بود اگر می‌توانستیم خودمان درباره مولانا فیلم بسازیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا یک گروه هالیوودی به اندازه یک گروه ایرانی نسبت به مولانا حساسیت خواهند داشت؟ گفت: آن‌ها حس‌شان از ما بهتر است، چون ما درباره این گونه شخصیت‌ها یا اغراق می‌کنیم یا آنان را می‌کوبیم. اما آن‌ها می‌توانند با دید منطقی‌تری به این شخصیت بپردازند.

جلیلی در ادامه ابراز تأسف کرد: به هر حال واقعیت این است که همان‌طور که ترکیه مولانا را از آن خود می‌داند، آمریکا هم با ساخت این فیلم می‌خواهد او را زنده کند. امیدوارم نسل بعدی این فیلم را ببیند و دریابد تا ما چه شخصیت‌های ارزشمندی داشته‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا امکان ساخت فیلم مولانا توسط خود او فراهم نشد؟ توضیح داد: پروژه‌های زیبای بسیاری داشتم، اما هر بار مسئولان آنقدر پروژه‌های مرا پس و پیش کردند که امکان ساخت هیچ‌ یک فراهم نشد؛ در حالی که همه مراحل را برای ساخت فیلم مولانا طی کرده بودم، اما متأسفانه در هر دوره دولتی، هر کاری که ارائه کرده‌ام، آنقدر مشمول زمان شده که امکان ساختش فراهم نشده است.

جلیلی اضافه کرد: فکر می‌کنم محترمانه ممنوع‌الکارم. وقتی وارد گفت‌وگو می‌شویم، ظاهرا همه چیز بر وفق مراد است اما هیچ یک از کارها عملی نمی‌شود. مثلا آقای ایوبی رئیس فعلی سازمان سینمایی در آغاز مسئولیت خود به من گفت می‌خواهم اولین کار در سازمان همکاری با تو باشد اما سال دیگر ایشان از سازمان خواهد رفت و من هنوز کار نکرده‌ام!

وی در پایان با تأکید بر اینکه این رویه در تمام دولت‌ها برای او وجود داشته است، یادآور شد: مسئله کار نکردن من به یک دولت خاص مربوط نمی‌شود و در همه دوره‌ها چنین است. یک دولت می‌گوید از ما انتقاد نکن و هر کاری دوست داری انجام بده اما دولتی می‌گوید کار نکن و انتقاد هم نکن.

انتهای پیام

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار