کد خبر: ۱۶۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۰
در حالی که شهر فلوجه با رسیدن نیروهای عراقی به مرکز شهر، عملا آزاد شد و فرماندهان عراقی آن را رسما به نخست وزیر این کشور ابلاغ کردند، نبردهای سختی در برخی نقاط باقی مانده در دست گروه تروریستی داعش جریان دارد و در همین حال کارشناسان جنگ می گویند، داعش با فرو ریختن دژ فلوجه عملا در عراق فروپاشیده است.

  به گزارش آرانیوز، فلوجه دومین شهر الانبار واقع در حدود 55 کیلومتری غرب بغداد، از دو منظر برای جریان افراطی منطقه و بازوی نظامی آن داعش، حائز اهمیت بوده است و به همین دلیل مقاومت سختی دربرابر شروع عملیات و کارشکنی های زیادی در حین عملیات فلوجه را شاهد بوده ایم.
یکی از مواردی که برای جریان افراطی منطقه به راهبری دولت سعودی، بسیار حائز اهمیت بود، این که به فلوجه حکم پایتخت مذهبی داعش داده بودند، از همین رو متعصب ترین نیروها از جمله انتحاری ها را که عمدتا از اتباع عربستان سعودی هستند، در این شهر مستقر کردند و در این میان به حضور گسترده اتباع سعودی، اعم از جنگجو و یا زنان سعودی حاضر در این شهر می توان اشاره کرد که در یک دوره زمانی بهانه ای شد برای ریاض تا با استفاده از آن جلوی ادامه عملیات را بگیرد.
مورد دیگری که می توان در خصوص اهمیت راهبردی فلوجه برای جریان افراط گرا یاد کرد، نزدیکی این شهر به پایتخت عراق بوده است که در حقیقت فاصله داعش تروریستی با بغداد را در کمتر از 60 کیلومتری قرار می داد و به این ترتیب مرکز عراق همواره در تهدید جریان افراطی قرار داشت.
کارشناسان جنگ یکی از دلایل دشواری نبرد فلوجه را به همین دلیل عنوان می کنند، شهری که به یک دژ تبدیل شده بود و با حمایت های بعضا داخلی و منطقه ای تا زمانی که فرو نریخته، قدرت داعش را همچنان به رخ می کشید.
حالا اما این دژ مخوف تروریستی داعش فرو ریخته است و بخش های اصلی شهر در یک نبرد 7 روزه به دست نیروهای عراقی افتاده و آنها توانسته اند با به دست گرفتن کنترل خیابان و بلوار اصلی شهر، مرکز ساختمان های دولتی و از جمله فرمانداری فلوجه و باز کردن بزرگراه ترانزیتی بغداد - فلوجه - الرمادی که تا مرزهای اردن و سوریه در غرب این کشور امتداد می یابد، پایان داعش را اعلام کنند.
وزیر کشور عراق روز جمعه همزمان با اعلام آزادی این شهر وارد فلوجه شد و از یگان های مختلف نظامی و امنیتی حاضر در این شهر بازدید کرد و رئیس پارلمان عراق سلیم الجبوری این پیروزی را به مردم و رزمندگان عراقی تبریک گفت.
محمد سالم الغبان وزیر کشور عراق در سخنانی در میان فرماندهان نظامی بر ادامه تلاش ها برای آزادی باقی مانده مناطق شهر که همچنان در کنترل داعش است، تاکید کرده است.
تاکنون مناطق و محلاتی که در مدت 7 روز گذشته توسط نیروهای عراقی آزاد شده است، حی الشهدا (یک و دو)، النعیمیه، الهیتاوین، حی نزال، خیابان بغداد، بزرگراه بغداد - الرمادی، سد فلوجه، خیابان 60، کارخانه گاز مایع، الخضراء، جبیل، شقق سکینه و نیز ساختمان های فرمانداری و بیمارستان و برخی از ساختمان های دولتی است.
نیروهای عراقی از جانب غربی شهر به ساحل شرقی رودخانه فرات رسیده اند و بخشی از فلوجه قدیم در منطقه اندلس را به تصرف خود در آورده اند.
نیروهای عراقی در عملیات فلوجه در حقیقت بخش مرکزی و جنوبی و بخش جنوب غرب بخش شمالی(فلوجه قدیم) را به طور کامل از کنترل داعش خارج کرده اند و تنها بخش هایی از شهر در بخش قدیمی در شمال فلوجه از جمله مناطق حی الشرطه، العلمین، الجولان و العسکری مانده است که دراین مناطق جمعیت زیادی ساکن هستند.
به رغم آن که هنوز بخش هایی از شهر فلوجه بویژه بخش قدیمی، هنوز در کنترل گروه تروریستی داعش قرار دارد، اما این شهر بعد از گذشت 30 ماه، آنگونه که فرماندهان عملیاتی اعلام کرده اند، رسما آزاد شده است.
با توجه به اهمیت شهر فلوجه برای گروه تروریستی داعش و حامیان منطقه ای آن به نظر می رسد، کار داعش عملا در عراق پایان یافته است و عملیات پیش رو در استان نینوا و مرکز آن موصل چندان دشوار نباشد؛ عملیاتی که نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور وعده قریب الوقوع بودن آن را داده است.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار