کد خبر: ۱۶۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تهیه طرح گردشگری برای معادن شن و ماسه تهران پس از تعطیلی عنوان کرد: از قوه قضاییه درخواست می کنیم با توجه به تبعات زیست محیطی و ایمنی که این معادن ایجاد کرده اند به عنوان مدعی العموم نسبت به تعطیلی این معادن ورود کند.
به گزارش آرانیوز، اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که شورای اسلامی شهر تهران به جد رفع آلودگی و تعطیلی معادن شن و ماسه را در تهران پیگیری می کند، خاطرنشان کرد: این موضوع برای معدنی که در غرب رودخانه کن است با شدت بیشتری پیگیری می شود زیرا این همجواری تبعات زیست محیطی بسیاری را برای رودخانه کن ایجاد کرده است.

همجواری معدن شن و ماسه با رودخانه کن  و خطر سیلاب

وی ادامه داد: جدای از موضوعات زیست محیطی همجواری این معدن با رودخانه کن از نظر ایمنی نیز نگرانی هایی را ایجاد کرده است. زیرا این معدن دارای یک گود بسیار بزرگ است که در صورت طغیان رودخانه سیلاب عظیمی را به راه می اندازد.

شاکری با اشاره به این که از دو معدن موجود در غرب تهران یک مورد متروکه و یک مورد همچنان در حال فعالیت است، عنوان کرد: در بازدیدهای صورت گرفته مشاهده کردیم که به صورت غیر قانونی در گودالی که متروکه بود اقدام به تخلیه خاک هستند.این موضوع خود به مرور زمان تبعات دیگری را ایجاد می کند.

شاکری با تاکید بر این که تا کنون با همراهی با فرمانداری چهار مرتبه تا مرحله اقدام برای تعطیلی و خلع ید این معادن اقدام کرده ایم، اظهار کرد: این تلاش ها تا کنون موفقیت آمیز نبوده است لذا نیاز است که قوه قضاییه به عنوان مدعی العموم ورود کرده و در دفاع از مردم فعالیت این معادن را متوقف کند.

رییس کمیته عمران شورای شهر تاکید کرد: سازمان محیط زیست نیز می تواند به عنوان یک سازمان نظارتی اقدام کرده و از طریق قوه قضاییه موضوع را پیگیری کند.شورای شهر تهران نیز آماده هر نوع همکاری با سازمان محیط زیست به منظور توقف فعالیت معادن شن و ماسه در پایتخت است.

وی با تاکید بر این که حکم قانون در ارتباط با فعالیت این رودخانه مشخص و مبنی بر توقف فعالیت است، اظهار کرد:  پس از توقف فعالیت این معادن با توجه به این که گودال های عظیمی بر اثر سال ها فعالیت در این معادن شکل گرفته است باید مشخص کرد طرح بهسازی این گودال ها چیست.

شاکری با اشاره به  پیشنهاد طرح موسوم به تاکا برای بهسازی گودال این معدن گفت: گویا بدین منظور نمونه های خارج از کشور نیز مشاهده شده و شبیه سازی های لازم نیز انجام شده است اما گام اول توقف فعالیت این معدن است.

تبدیل گودهای متروکه شن و ماسه به مراکز گردشگری

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که در دنیا گودال معادن را معمولا به مراکز گردشگری تبدیل می کنند، اظهار کرد: طرح پیشنهاد شده برای معدن غرب رودخانه کن نیز حاکی از در نظر گرفتن تاسیسات کردشگری برای این گودال است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار