کد خبر: ۱۶۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
قدیمی ها که زورشان نرسید، نمایندگان جدید کارون را دریابند.

  به گزارش آرانیوز، روزنامه نور خوزستان_ قدیمی ها که زورشان نرسید نمایندگان جدید کارون را دریابند.
پایان هفته گذشته با انتشار یک خبر، مدعی جدیدی برای رودخانه کارون مشخص شد و شهرستان طبس هم به جمع مدعیان سهم‌خواهی از این رودخانه بی‌رمق پیوست.
روزنامه آوای خراسان جنوبی با تیتری درشت در چاپ 20 خرداد خود نوشت سهم آب طبس از کارون محفوظ است و در متن همین خبر پرده از سهم‌خواهی‌های گذشته برداشته و آورده است: گزینه‌های متعددی برای اجرای طرح انتقال آب به شهرستان طبس وجود داشته که انتقال آب از سرچشمه‌های کارون یکی از آن‌ها بود که بنا به گفته مسئولان باوجود اینکه در مصوبه شورای عالی آب در سال 83 سهمیه‌ای از محل خط دوم انتقال آب به یزد برای شهرستان طبس در نظر گرفته شده بود اما باز هم مردم طبس از آن محروم شدند.
در متن این خبر آمده است که در دوره ریاست جمهوری قبل نیز قرار شد از یک میلیارد مترمکعب آب مازاد اختصاص یافته کارون به فلات مرکزی ایران 300 میلیون مترمکعب به استان یزد منتقل و بر اساس جدول مصوب در وزارت نیرو از این مقدار 75 میلیون مترمکعب هم به طبس اختصاص یابد.
نگارنده این مطلب با نوشتاری طلبکارانه آورده است که بعد از محروم شدن طبس از خط دوم انتقال آب به طبس در سال 91 مسئولان و نمایندگان شهرستان طبس تلاش‌های زیادی کردند که حق مسلم مردم این شهرستان از کارون را به آ نها بازگردانند اما این خواسته تاکنون اجرایی نشده و هنوز هم در حال بررسی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی نیز در گفتگو با همین روزنامه عنوان کرده بر اساس برآوردهای انجام شده نیاز آبی سه استان اصفهان، یزد و کرمان که باید از کارون تأمین شود حدود 500 میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده و ما به دنبال این هستیم نیاز آبی شهرستان طبس نیز در این پروژه دیده شود. آقای مدیرکل با تشریح مراحل اجرای این مصوبه عنوان کرده به دنبال عملیاتی شدن این مصوبه هستند و سهم طبس از آب کارون همچنان پابرجاست!
خبر این روزنامه پر از باید و حق مسلم‌هایی است که نمی‌دانیم کی و کجا چنین حقی به تصویب رسیده و ما از آن بی‌خبریم! و ای کاش همین کسانی که سهمی از کارون را با قلدری می‌خواهند سری به شهرها و روستاهای بی‌آب خوزستان بزنند و از نزدیک مشاهده کنند اگر کسی باید ادعای حق از این رودخانه بی‌جان را داشته باشد همین مردمی هستند که هنوز آب شربشان را خریداری می‌کنند. ‌
مدیران کشوری اصرار دارند انتقال آب از سرشاخه‌های کارون آن هم به قصد و نیت کشاورزی در دستور کار نیست و مدیران استانی سال‌هاست فریاد می‌زنند بخشی از این انتقال آب برای مصارف صنعتی و کشاورزی استان‌های مقصد صورت گرفته است.
مردم خوزستان بارها با تشکیل زنجیره انسانی حمایت خود از کارون و ندای العطش شهرها و روستاهای پایین دست این رودخانه را فریاد زدند اما گویی گیرنده تمایل ندارد فرکانس‌های فرستنده را دریافت کند و با طراحی‌های مختلف می‌خواهد آبی که به خوزستان رواست را راهی دیگر شهرها نماید!
این روزها کارون به مشابه گوشت قربانی است که همه فکر می‌کنند از آن سهمی دارند و برای این سهم‌خواهی شاخ و شانه می‌کشند! راوی امیدوار است نمایندگان این دوره مجلس کارون را دریابند و مانع آن شوند که مادر خوزستان طفل‌های خود را به اجبار رها کرده و برای دیگر شهرها مادری کند. ‌
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار