کد خبر: ۱۶۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲
مجلس نهم با تمامی فراز و فرودهایش به پایان رسید؛ مجلسی که حدود 75 درصد نمایندگان آن نتوانستند مجددا اعتماد مردم را برای حضور در دوره دهم کسب کنند.
به گزارش آرانیوز، تغییر ترکیب مجلس در هر دوره امری طبیعی به شمار می آید که دلایل مختلفی دارد. اما آنچه تغییرات در مجلس دهم نسبت به دوره قبل را متفاوت کرده ناکامی چهره‌های مطرح و بنام مجلس نهم در انتخابات است.

در گفت‌وگوهایی با 18 نماینده مجلس نهم، علل و عوامل جا ماندن این چهره‌های مطرح از مجلس دهم مورد واکاوی قرار گرفته است؛ 18 نماینده‌ای که هر کدام در جامعه امروز و در بین مردمان این سرزمین شناخته شده‌اند و کمتر کسی فکر می‌کرد آن‌ها با پیشینه کاری‌شان در مجلس نهم نتوانند مجددا رای لازم برای حضور در مجلس را کسب کنند.

1- غلامعلی حداد عادل: نماینده مردم در مجالس ششم، هفتم، هشتم و نهم و با سابقه ریاست مجلس در دوره هفتم، رییس فراکسیون اصولگرایان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم، با  آخرین مدرک تحصیلی دکترای فلسفه و فوق لیسانس فیزیک، سرلیست ائتلاف اصولگرایان از حوزه تهران که رای سی و یکم مردم تهران را کسب کرد.

وی که عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است و بعد از دوران نمایندگی ضمن ادامه تدریس در دانشگاه، در فرهنگستان زبان و ادب فارسی مشغول است، در توضیح فعالیت هایش بعد از دوران نمایندگی گفت: با توجه به اینکه خدمت در جمهوری اسلامی منحصر در یک شغل خاص نیست، برای ما که توفیق نمایندگی و حضور در مجلس را پیدا نکرده‌ایم کار زیاد است که بتوانیم وظیفه‌مان را نسبت به نظام انجام دهیم. البته در طول سال‌های حضورم در مجلس نیز مسوولیت‌های متعددی در موسسات علمی و فرهنگی نظیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی داشته‌ام که امیدوارم بعد از اتمام دوران نمایندگی نیز بتوانم بیشتر به آن مسوولیت‌ها بپردازم. همچنین برخی کارهای علمی، فلسفی و دانشگاهی نیز داشته و دارم که امیدوارم فرصتی برای رسیدگی به آن کارها فراهم شود.

حدادعادل در توضیح دلیل ناکامی در انتخابات گفت که این پدیده تک علتی نیست و علت‌های متعددی دارد. یک دلیل آن است که ما در قضیه برجام بیشتر نگران نقض عهد و عهدشکنی آمریکایی‌ها بودیم و دولتی‌ها در مقابل بیشتر امید می‌دادند. در این بین مردم گرفتار ترجیح دادند فعلا به آنهایی که جانب امیدواری را تقویت می‌کنند رای دهند. اکنون نیز ما امیدواریم که مشکلات مردم حل شود اما هر چه زمان می‌گذرد رفتار آمریکایی‌ها ثابت می‌کند حق با آنهایی است که نگران بودند. به هر حال نتایج انتخابات تهران علل و عوامل مختلفی دارد که نمی‌توان آن را در یک علت خلاصه کرد و بحث آن مفصل‌تر از آن است که در یک مصاحبه بگنجد.

2- علیرضا زاکانی: نماینده مردم در مجالس هفتم، هشتم و نهم، عضو فراکسیون اصولگرایان، رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نهم و  دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با مدرک تحصیلی دکترای پزشکی هسته‌ای و عضو لیست ائتلاف اصولگرایان از حوزه تهران که رتبه 39 را از آرای تهرانی‌ها کسب کرد.

وی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص پزشکی هسته‌ای در بیمارستان امام خمینی(ره) به کار پزشکی و درمان مشغول است که در توضیح فعالیتش بعد از دوران نمایندگی گفت: افراد نوع کار خودشان را مبتنی بر ایده‌آل‌ها و آرمان‌ها انتخاب می‌کنند و به همین دلیل بعد از دوران نمایندگی ضمن خدمت در عرصه پزشکی به فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و هم‌چنین کارهای علمی، آموزشی و تحقیقاتی و در نهایت خدمت به مردم مشغول هستم.

زاکانی در مورد دلیل عدم موفقیت در انتخابات با تاکید بر اینکه یکی از وجوه مردم‌سالاری داشتن حق انتخاب واقعی توسط مردم است، افزود: مردم با رای خود نظراتشان را اعلام کنند. البته باید از خدا و مردم عزیز تشکر کنم که این بار سنگین را بر دوش من نگذاشته‌اند، ‌آنهایی که رای آورده‌اند نیز باید شاکر خدا باشند که مردم این مسئولیت را به دوش آن‌ها گذاشته‌اند و بنده نیز برای آن‌ها آرزوی توفیق می‌کنم.

3- حسین مظفر: نماینده مردم در مجالس هفتم و نهم، عضو فراکسیون اصولگرایان، معاون نظارت و عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم با آخرین مدرک تحصیلی دکترای مدیریت برنامه ریزی و عضو لیست ائتلاف اصولگرایان از حوزه تهران که رتبه 47 را از آرای مردم تهران به دست آورد.

وی که عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزارت در دولت خاتمی را در سابقه کار دارد، بعد از دوران نمایندگی به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه‌های شهید رجایی و علوم تحقیقات در رشته فلسفه و تعلیم و تربیت، تدریس می‌کند و تدریس را کار اصلی‌اش می‌داند.

مظفر در توضیح دلیل رای نیاوردن در انتخابات گفت که این موضوع به آرایش سیاسی جامعه، فضای حاکم و جبهه بندی و مرزبندی‌ها بر می‌گردد.

4- بیژن نوباوه: نماینده مردم در مجالس هشتم و نهم، عضو فراکسیون اصولگرایان و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در مجلس نهم با آخرین مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد رسانه و عضو لیست ائتلاف اصولگرایان از حوزه تهران که رتبه 36 از رای تهرانی‌ها را کسب کرد.

او که قبل از نمایندگی خبرنگار صداو سیما بود و اکنون بازنشسته این سازمان است، در مورد فعالیت‌هایش بعد از دوران نمایندگی گفت: از آن جا که به دنبال کار رسانه‌ای به معنای کار خبرنگاری و روزنامه نگاری هستم، به دنبال تهیه برنامه گفت‌وگو محور در تلویزیون به عنوان کارشناس مجری یا تهیه کننده‌ هستم تا در این برنامه مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی با کارشناسان و افراد مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

نوباوه در مورد دلیل عدم موفقیت در انتخابات مجلس نیز گفت: در این انتخابات همه اصولگرایان تهران نتوانستند در برابر لیست مقابل رای آورند. البته رای بنده تقریبا نسبت به دوره قبل دو برابر شده به طوری که در انتخابات مجلس نهم با 495 هزار رای نفر ششم لیست تهران بودم و در انتخابات مجلس دهم 810 هزار رای آوردم. به همین دلیل در این انتخابات این دوره مسأله رای آوردن و یا نیاوردن نبود بلکه حرکت خاصی بود که در تهران فقط رخ داد که همه این‌ها یک پروسه دموکراسی است.

5-غلامرضا مصباحی مقدم: نماینده مردم در مجالس هفتم، ‌هشتم و نهم، عضو فراکسیون اصولگرایان و رئیس دوره‌ای در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم که با داشتن درجه اجتهاد و آخرین مدرک تحصیلی فوق لیسانس اقتصاد، با عضویت در لیست ائتلاف اصولگرایان از حوزه تهران رتبه 45 از آرای تهرانی‌ها را کسب کرد.

او که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است بعد از دوران نمایندگی تدریس در رشته فقه و اقتصاد در دانشگاه امام صادق (ع) را ادامه می‌دهد.

مصباحی مقدم در مورد دلیل رای نیاوردن خود گفت: معتقدم انتخابات مجلس دهم هم مثل همه انتخابات‌های گذشته بود و جنبه‌ی واکنش منفی به مجلس نهم نداشت بلکه عوامل دیگری در این انتخابات تاثیرگذار بود.

6- مهرداد بذرپاش: نماینده مردم در مجلس نهم، عضو هیأت رئیسه، عضو کمیسیون صنایع و معادن، عضو فراکسیون اصولگرایان، دارای دکترای مدیریت تکنولوژی و  عضو لیست ائتلاف اصولگرایان از حوزه تهران که رتبه 37 از آرای تهرانی‌ها را کسب کرد.

وی که قبل از نمایندگی مدیر عامل سایپا و رییس سازمان جوانان بود، بعد از دوران نمایندگی همچون سالیان گذشته با مدیر مسئولی در روزنامه وطن امروز مشغول کار رسانه‌ای است و می‌خواهد کارهای پژوهشی انجام دهد.

بذرپاش در مورد دلیل رای نیاوردنش در تهران  ترجیح داد سکوت کند و به این سوال پاسخ ندهد.

7- محمد اسماعیل کوثری: نماینده مردم در مجالس هشتم و نهم، عضو فراکسیون اصولگرایان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با آخرین مدرک تحصیلی فوق لیسانس دفاعی و امنیتی و عضو لیست ائتلاف  اصولگرایان در تهران که رتبه 50 را در رای مردم تهران به دست آورد.

وی که بعد از دوران نمایندگی به دنبال حضور در سوریه برای انتقال تجربیاتش است، درمورد دلیل عدم موفقیت در انتخابات تهران سکوت کرد.

8- فاطمه آلیا: نماینده مردم تهران در مجالس هفتم، هشتم و نهم، عضو کمیسیون اجتماعی و  عضو فراکسیون اصولگرایان در مجلس نهم با آخرین مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد علوم سیاسی و کارشناس مترجمی زبان انگلیسی، عضو لیست ائتلاف اصولگرایان از حوزه تهران که رتبه 41 رای مردم تهران را به دست آورد.

او بعد از دوران نمایندگی انجام فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی و اعتقادی همچون سالیان گذشته را مدنظر دارد که این کار را در کنار شغل اصلی‌اش در مراکز تربیت معلم، وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما انجام می‌دهد.هم‌چنین قرار است بر روی فعالیت‌های حزب زنان جمهوری اسلامی با رویکرد فعالیت‌های فرهنگی ،دانش افزایی و مشارکت های سیاسی اجتماعی، اعتقادی و دینی در جامعه زنان تمرکز بیشتری کند.

همچنین به گفته آلیا پیشنهاداتی برای مسئولیت به او شده است ولی ترجیح می‌دهد با توجه به سابقه کاری‌اش در حوزه های سیاسی ،فرهنگی و آموزشی به صورت نیمه وقت در حد مشاوره در بخش های مختلف کار کند و تمرکز بیشترش را بر فعالیت‌های جانبی قرار دهد.

آلیا که عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی و از اعضای جبهه پایداری است در مورد دلیل رای نیاوردن در انتخابات گفت: معمولات مسئولیت‌ها در چرخش است و این طور نیست که افراد دائما در یک پست و مسئولیت باقی بمانند.جابجایی مسئولیت ها برای یک جامعه آزاد و با نشاط خوب است که باعث گردش نخبگان می‌شود موضوعی که در مجلس دهم رخ داد. ما از این اتفاق استقبال می‌کنیم چون مردم به دنبال تنوع و تحول هستند و  افراد باید به وعده هایشان عمل کنند. در واقع این تغییر و تحولات را می‌توان به مثابه مسابقه‌ای برای خدمت کردن به مردم دانست.

9- مهدی کوچک زاده : نماینده مردم در مجالس هفتم، هشتم و نهم، عضو جبهه پایداری و عضو فراکسیون اصولگرایان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم با آخرین مدرک تحصیلی دکترای آبیاری و فوق لیسانس هیدرولیک است که در انتخابات مجلس دهم به صورت مستقل از حوزه تهران کاندیدا شد و توانست رتبه 64 را کسب کند.

او بعد از دوران نمایندگی همچون دوران نمایندگی به کار تدریس در رشته مهندسی آب خواهد پرداخت .کوچک زاده عضو هیأت علمی دانشگاه  تربیت مدرس است.

کوچک زاده در مورد رای نیاوردن در انتخابات گفت: دلیل این موضوع مناسب نبودن اطلاعات مردم، کم اطلاعی از عملکرد بنده و یا دادن اطلاعات غلط و حتی اطلاعات نادرست است. البته از اطلاعاتی که از بنده در فضای رسانه‌ای کشور است راضی نیستم و آن را مملوء از دروغ می‌دانم.

وی در عین حال گفت: با وجود اینکه در لیستی حضور نداشته‌ام باز هم نفر 64 تهران و به تعبیری نفر چهارم از لیست‌ مستقل‌ها شده‌ام. این یعنی بیشتر از تمامی افرادی رای آوردم که در لیست آقای مطهری قرار داشته‌اند.

10 – الیاس نادران: نماینده مردم در مجالس هفتم، هشتم و نهم، عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه  و  فراکسیون اصولگرایان در مجلس نهم با  مدرک تحصیلی دکترای اقتصاد، عضو لیست ائتلاف اصولگرایان از حوزه تهران که رتبه 46 از رای تهرانی‌ها را کسب کرد.

او در مورد فعالیتش بعد از دوران نمایندگی گفت که به عنوان دانشیار دانشگاه تهران تدریس می‌کنم و در مابقی اوقات در سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت برای شفاف سازی اقتصاد ملی و مبارزه با فساد به خصوص با یقه سفیدها مشغول خواهم شد.

نادران در مورد دلیل رای نیاوردن در انتخابات گفت: در تهران به صورت لیستی رای دادند و ممکن است مردم به جریان خاصی اعتماد داشته و یا برعکس به جریان دیگری بی‌اعتماد باشند. بنده سه دوره در مجلس بودم و طبیعی است مردم به دنبال تحول و تغییر باشند. امیدوارم دوستانی که رای آوردند گام‌های خوبی برای مردم جهت حل مشکلاتشان بردارند.

11-احمد توکلی: نماینده مردم در مجالس اول، هفتم، هشتم و نهم، عضو فراکسیون اصولگرایان و کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس نهم با مدرک تحصیلی دکترای اقتصاد، عضو لیست ائتلاف اصولگرایان در تهران که رتبه 34 را در رای مردم تهران به دست آورد.

وی که مدیریت سایت الف را به عهده دارد گفت که بعد از دوران نمایندگی در سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت فعال هستم، سازمانی مردمی که با هدف دفاع از حقوق شهروندی و مبارزه با فساد تشکیل شده است.

توکلی درباره دلیل رای نیاوردن در انتخابات گفت: اگر قرار بود نمایندگی مادام العمر باشد و ما هیچ گاه از مجلس خارج نشویم هیچ وقت نوبت به دیگران برای خدمت نمی‌رسید. دنیا در دستان مردم می چرخد و همه باید آزمایش پس دهند.

12- لاله افتخاری: نماینده مردم در مجالس هفتم، هشتم و نهم، عضو فراکسیون اصولگرایان و کمیسیون فرهنگی مجلس نهم با آخرین مدرک تحصیلی دکترای  الهیات، گرایش علوم قران و حدیث، عضو لیست ائتلاف اصولگرایان در تهران که رتبه 42 از رای تهرانی‌ها را کسب کرد.

او  در مورد فعالیتش بعد از دوران نمایندگی گفت که به فعالیت‌هایش در حوزه علم و فناوری، گسترش فرهنگ دفاع مقدس، قرآن و عترت، رسیدگی به مسائل همه شهروندان به ویژه زنان خانواده، مسائل بین‌المللی، جهان اسلام و مسائل اجتماعی ورفع مشکلات مردمی می‌پردازم؛ همچنین عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد هستم و در رشته علوم قران و حدیث و تاریخ و حدیث، ادبیات عرب و اخلاق تدریس می‌کنم.

 

افتحاری در مورد دلیل رای نیاوردن در انتخابات گفت: اصولگرایان با همگرایی موفقیت خوبی در انتخابات کسب کردند، اما پاسخ در مورد رای نیاوردن در انتخابات را مقام معظم رهبری دادند مبنی بر اینکه ما نجیبانه رفتار کردیم که پشت این رفتار نجیبانه مطالب بسیاری نهفته است.

 

13- حسن کامران دستجردی: نماینده مردم در مجالس چهارم، پنجم، هفتم، هشتم و نهم، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت و   کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم با مدرک تحصیلی دکترای جغرافیای سیاسی  که همواره نام او به همراه همسرش نیره اخوان از اصفهان در ادوار گذشته مطرح بوده، در انتخابات مجلس دهم به صورت مستقل وارد شده و نتوانسته رای لازم را کسب کند.

 

او بعد از دوران نمایندگی در رشته جغرافیای سیاسی در دانشگاه تهران تدریس می‌کند.

 

کامران که با وجود رای 140 هزار نفری نتوانست رای لازم را کسب کند در مورد دلیل عدم راهیابی به مجلس دهم گفت که مردم به بنده رای دادند چون کسی در اصفهان مرد نیست که بتواند به تنهایی 140 هزار رای آورد. هیچ کسی در کلان شهر نمی‌تواند همچون بنده و حاج خانم به صورت مستقل و بدون حمایت از گروهی این میزان از رای را کسب کند. ما هیچ‌گاه در لیست قرار نداشتیم، ما رای ثابت خود را داشتیم و اگر تخریب نمی‌کردند با این که در لیست هم حضور نداشتیم می‌توانستیم پیروز انتخابات باشیم.

 

14- جواد جهانگیرزاده: نماینده مردم در مجالس هفتم، هشتم و نهم، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و قائم مقام رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در مجلس نهم با مدرک تحصیلی دکترای جامعه شناسی که نتوانست از حوزه ارومیه رای لازم برای ورود به مجلس دهم را کسب کند.

او که بعد از دوران نمایندگی به تدریس در رشته جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه ارومیه مشغول است، می‌گوید: چندین پیشنهاد برای قبول مسئولیت به او شده که ترجیح داده در این باره صحبت نکند.

جهانگیرزاده در مورد دلیل رای نیاوردنش در انتخابات گفت:من در سه دوره گذشته در مجلس بودم و چهره ام برای مردم عادی شده است. مردم ترجیح دادند نیروهای بهتری را انتخاب کنند و  قطعا کسانی که انتخاب شده اند توانایی بهتری نسبت به من داشته‌اند.

15- سید مرتضی حسینی: نماینده مردم در مجلس نهم و عضو فراکسیون اصولگرایان و کمیسیون فرهنگی با داشتن مدرک تحصیلی علوم فقه خارج با وجود حمایت اصولگرایان نتوانست از حوزه قزوین پیروز انتخابات شود.

 

او که بعد از دوران نمایندگی به دنبال ادامه کارهای فرهنگی‌اش است گفت: روحانی جماعت کار اصلی‌اش پرداختن به  امور فرهنگی به معنای ترویج ایده، ‌اندیشه و فکر، امر به معروف و نهی از منکر است. البته مسئولیت‌هایی نیز پیشنهاد شده که هنوز تصمیم نگرفته ام.

حسینی در مورد رای نیاوردنش در انتخابات گفت که این موضوع به اختلاف بین اصولگرایان بر می‌گردد. به عبارت دیگر در قزوین ده کاندیدای اصولگرا وجود داشت و در مقابل یک کاندیدای اصلاح‌طلب بود و طبیعی است که آن طرف در مقابل تفرقه اصولگرایان رای آورد.

16- محمد صالح جوکار: نماینده مردم در مجلس نهم، عضو فراکسیون اصولگرایان و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با داشتن آخرین مدرک تحصیلی کارشناس ارشد بافت شناسی که علی رغم حمایت اصولگرایان از حوزه یزد و صدوق نتوانست رای لازم را کسب کند.

وی می‌گوید: پیشنهاداتی برای قبول مسئولیت بعد از دوران نمایندگی به او شده است ، اما هنوز تصمیم نگرفته است، برای تدریس نیز تصمیمی ندارد چون هنوز در مرحله تکمیل پایان‌نامه دکترا در رشته تهدیدات امنیت ملی است.

جوکار در مورد دلیل رای نیاوردن در انتخابات گفت: مردم در انتخابات تصمیم دیگری گرفتند که نمی‌توان این تصمیم را مرتبط با عملکردم دانست چون تعداد آرایم نسبت به دوره قبل ده هزار رای بوده است.البته در این باره هزینه‌های آنچنانی، استفاده از شخصیت‌های مختلف و حمایت و راهنمایی دولتی ها از کاندیداهای خاصی تاثیرگذار بوده است.

 

17- بهرام بیرانوند: نماینده مردم در مجلس نهم، عضو فراکسیون اصولگرایان و  کمیسیون کشاورزی با داشتن مدرک تحصیلی فوق لیسانس مدیریتی لیسانس الکترونیک که از حوزه بروجرد نتوانست رای لازم را کسب کند.

 

او بعد از دوران نمایندگی می خواهد سراغ کار اصلی اش یعنی کشاورزی و باغداری برود و در بروجرد به مدیریت کشاورزی و باغداری بپردازد.

بیرانوند که هیچ برنامه‌ای برای ورود مجدد به مجلس بعد از اتمام مجلس دهم ندارد در مورد دلیل رای نیاوردن در انتخابات مجلس دهم گفت:‌ خداوند امور را روزی معطوف ما و روزی دیگر معطوف به دیگران می‌کند، از این رو رای آوردن و یا رای نیاوردن باعث خوشحالی و ناراحتی نمی‌شود.

وی گفت که مجلس نهم دوران جدی را پشت سر گذاشت که مردم بر اساس نیازشان رای شان را مطرح می‌کنند. در مجلس نهم دوران سختی را پشت سر گذاشته و دشمنان دشمنی‌های جدی با ما داشتند و مجلس نهم مفتخر است که در برابر دشمنان فتنه‌گر به خوبی ایستاد و تنها بخش تاریکش موضوع تصویب برجام است.

18-  سید محمد حسن ابوترابی فرد: نماینده مردم در مجالس ششم، هفتم، ‌هشتم و نهم، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، کمیسیون شوراها و نایب رئیس مجلس نهم با  مدرک تحصیلی درس خارج فقه و اصول ،عضو لیست ائتلاف اصولگرایان در تهران که رتبه 33 از آرای تهرانی‌ها را کسب کرد.

وی در حال حاضر تولیت مدرسه علمیه امام حسین (ع) را به عهده دارد و تا پایان سال جاری عضو شورای حل اختلاف قوای سه گانه است. گمانه زنی‌هایی نیز درباره احتمال ریاست او در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با توجه به سابقه ریاستش در دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران مطرح می‌شود.

 

گزارش از : منیر سادات سیدرضا

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار