کد خبر: ۱۵۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵
مدیر گروه گیاهان دارویی دانشکده داروسازی استان زنجان گفت: روزه داران برای رفع تشنگی خود از نوشیدنی های سنتی استفاده و در مصرف آنها تعادل را رعایت کنند.

  به گزارش آرانیوز، علیرضا یزدی نژاد افزود: نوشیدنی های سنتی فایده های مفیدی دارند که روزه داران برای رفع تشنگی خود به جای نوشابه های گاز دار می توانند در وعده های سحر و یا افطار آنها را مصرف می کنند.
وی اظهار کرد: شربت خاکشیر، تخم شربتی و بارهنگ خنک کننده و ضدعطش هستند و می توانند آب را درون دانه های خود نگه دارند و به تدریج آن را به بدن برسانند.
یزدی نژاد افزود: این نوع شربت ها نیاز بدن را به مدت طولانی تر نسبت به آب تامین می کند و توصیه می شود با شکر کمتری مورد استفاده قرار گیرند.
وی بیان کرد: مصرف شربت تخم شربتی برای روزه داران مبتلا به یبوست نیز مفید است و از این مشکل آنها به مراتب می کاهد.
عضو انجمن متخصصین فارماکوگنوزی ایران ادامه داد: نکته مهمی که در استفاده از شربت تخم شربتی باید توجه کرد این است که مصرف آن می تواند در برخی افراد سیستم گوارشی را با اختلال و حتی نفخ مواجه کند.
وی اظهار کرد: شربت آبلیمو نیز یکی از نوشیدنی های رایج سنتی در بین عموم مردم است و به دلیل ترکیبات مفیدی که دارد، مصرف آن احساس تشنگی را در روزه داران برطرف می کند.
یزدی نژاد افزود: اغلب روزه داران افطاری سنگینی مصرف می کنند و بر این اساس توصیه می شود برای هضم بهتر غذا از شربت سکنجبین استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: مصرف خوراکی گیاه مرزه نیز در رفع تشنگی بسیار موثر است و احتیاط این است که استفاده آن می تواند در برخی افراد روزه دار در مجرای گوارشی التهاب ایجاد کند و بر این اساس افرادی که به این معضل دچار هستند، از این سبزی کمتر استفاده کنند.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار