کد خبر: ۱۵۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
استاندار خراسان شمالی گفت: طبق اعلام دستگاه های اجرایی 47 طرح دولتی قابل واگذاری به بخش خصوصی است اما تاکنون در این زمینه اقدامی انجام نشده است.

  به گزارش آرانیوز، سیدعلی اکبر پرویزی روز چهارشنبه در نشست شورای اداری این استان اظهار کرد: دولت در واگذاری طرح ها به بخش خصوص دنبال پول درآوردن نیست بلکه می خواهد از ساخت وساز خارج و وارد عرصه های مهم کاری شود.
استاندار خراسان شمالی گفت: در این راستا برای ترغیب بخش خصوصی اقداماتی از جمله تخفیف مناطق محروم و سایر موارد نیز در نظر گرفته است.
پرویزی افزود: اگر از بخش خصوصی کمک نگیریم عملا دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی کاری نکرده است و در این راستا باید اطمینان بخشی و روند اجرای طرح ها را آسان سازی کنیم.
وی گفت: در آیین نامه جدید این امور آسان سازی شده زیرا که قبلا پیچیدگی هایی داشت که برخی از مشکلات در آیین نامه های جدید برطرف شده است و دستگاه های اجرایی باید در این خصوص فعال تر عمل کنند.
وی با بیان اینکه دستگاه های اجرایی در واگذاری پروژه ها به بخش خصوص فعال تر عمل کنند گفت: نمی خواهیم در این راستا از فشار استفاده کنیم.
استاندار خراسان شمالی در ادامه گفت: مدیرانی که به هر علت توانایی ندارند باید از مسیر خارج شوند زیرا که آسیب هایی وارد خواهند کرد.
وی بر واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش خصوص تاکید کرد و افزود: سه شنبه شب در شورای اقتصاد تصمیمات جدی گرفته شد که بزودی ابلاغ خواهد شد که پروژه های نیمه تمام باید به بخص خصوصی واگذار شود.
وی اظهار کرد: متاسفانه هم اکنون همه گرفتار پروژه های نیمه تمام شده ایم و نتوانسته ایم آنان را حل کنیم که اگر بخشی از آنان به مردم و بخش خصوصی داده شود مشکلات در این راستا کاهش می یابد.
وی از مدیران خواست تا کارهایی که می شود از دولت جدا کرد برای پایان رساندن به بخش خصوصی داده شود .
وی همچنین افزود: مدیران باید این گونه پروژه ها را زودتر تعیین و تکلیف کنند و اگر امکاناتی قابل واگذاری است واگذار شود و اولویت ها نیز با توجه به پیشرفت فیزیکی است.
وی افزود: بدون احتساب تورم و گرانی بیش از 500 هزار میلیارد تومان پروژه های نیمه تمام در کشور وجود دارد و همچنین 550 هزار میلیارد تومان نیز به پیمانکاران بدهکار هستیم که دولت در این شرایط نمی تواند اعتبار برای حل و فصل این مشکلات را تامین کند.
وی همچنین گفت: میراث بجا مانده سفر دولت نهم و دهم به استان افزون بر هزار پروژه نیمه تمام است که تکمیل آن ها60 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
استاندار خراسان شمالی گفت: در سال جاری اجرایی کردن موضوع اقتصاد مقاومتی و واگذاری کار ها به بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.

***مدیران شهامت نه گفتن را داشته باشند
استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه مدیران شهامت برخی نه گفتن ها را داشته باشند گفت: صداقت در گفتار و رفتار بسیاری از مشکلات را برطرف می کند و اگر با مردم صادقانه صحبت کنیم آنان نیز ما را درک خواهند کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با پیگیری های انجام شده قرار بر این بود آقای جهانگیری معاون رییس جمهور برای افتتاح چند طرح عمرانی قبل از ماه مبارک رمضان حضور یابند اما این امر به بعد از این ماه موکول شد.
وی افزود: آبگیری سد گلمن دره، بخشی از راه جنگل گلستان از جمله طرح های قابل افتتاح هستند.
وی از تمامی مدیران دستگاه های اجرایی خواست تا در آستانه سالروز سفر رئیس جمهوری به این استان گزارش کار از عملکرد پروژه های عمرانی بدهند و اعلام کنند که در کجاها مشکل دارند و کدام طرح ها به پایان رسیده اند.
استاندار خراسان شمالی همچنین از مدیران خواست تا طرح هایی که به دلایل مختلف در استان انجام نشده اند پیگیری و برای به انجام رساندن آنان تلاش کنند.
پرویزی به طرح پتروشیمی دوم با حضور سهام داران، پترو فرهنگ و سایر اشاره کرد و افزود: در این خصوص اقداماتی انجام شده است و امید وار هستیم که پیگیر های لازم نیز انجام شود.
وی در خصوص پروژه های سفر رهبر معظم انقلاب به این استان نیز گفت: بیشتر این پروژه ها به پایان رسیده و تنها دو طرح بزرگ به علت مشکلات مالی باقی مانده است که تلاش خواهیم کرد آنان را نیز اجرایی کنیم.
وی با بیان اینکه در سال 94 با مشکلات از جمله کمبود اعتبار، بدهی به پیمانکاران مواجه بوده ایم افزود: با وجود تمامی مشکلات استان خراسان شمالی در پیشرفت طرح ها از محل سفرهای استانی موفق بوده است و طبق آخرین گزارش در ردیف دوم قرار داشتیم.

***بانک ها در تملک دچار پشیمانی شده اند
استاندار خرسان شمالی در ادامه با بیان اینکه بانک ها در بنگاه داری دچار پشیمانی شدند گفت: برخی از واحدهای تولیدی بنا به دلایلی دچار مشکلات و رکود شده بودند که توانایی بازپرداخت تسهیلاتی که از بانک ها گرفته بودند نداشتند.
وی افزود: برخی بانک ها هم اکنون تصمیم گرفته اند که کار را به خود مجریان واگذار کنند.
پرویزی از مدیران دستگاه های اجرایی و بانک ها خواست تا اینگونه مشکلات را برطرف کند در غیر اینصورت با آنان برخورد قهری خواهد شد و حتی به عنوان متخلف نیز شناخته می شوند.
وی افزود: مدیران کمک کنند تا طرح هایی که قابل احیا هستند شروع شوند و در این راستا آنان را حمایت کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش نیز گفت: نباید هزینه کچ سلیقه ای کارشناسان و یا برخی از کارمندان که فساد اداری دارند مدیران بپردازند برای از بین رفتن این مشکل باید با آنان فسخ قرارداد کرد.
وی افزود: ابزار قانونی وجود دارد و حتی استاندار نیز می تواند مدیرانی که همکاری لازم را ندارند تعلیق کند.
استاندار خراسان شمالی از دستگاهای اجرایی صنعت و معدن، شهرک های صنعتی، جهاد کشاورزی و بانک های این استان خواست تا طرح ها را شناسایی کنند و برای حل مشکلات کار عملیاتی انجام دهند.
پرویزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: متاسفانه بانک ها در طرح های مشارکتی در سود با مردم سهیم هستند اما در ضرر سهمی ندارند و حتی از یک طرح ورشکسته و تعطیلی کارخانه سود خود را می گیرند که این امر یکی از معضلات اعتباری مالی است.
وی با بیان اینکه 60 درصد منابع کشور در تهران است گفت: کمر استان خراسان شمالی را موسسه های مالی شکسته اند که پول مردم این استان را به تهران و سایر استان های بزرگ می برند که این سیستم ناسالم را ارث برده ایم اما در دو سال اخیر نگذاشتیم که چنین موسسه های شعبه های جدید در این استان راه اندازی کنند.
استاندار خراسان شمالی همچنین اظهار کرد: 20 هزار میلیارد ریال از سرمایه های مردم این استان از سوی چهار یا پنج موسسه اعتباری مالی خارج شده این درحالی است که برای گرفتن تسهیلات 20 میلیاردریالی به بانک ها التماس می کنیم.
این نشست با حضور مدیران کل دستگاه های اجرایی خراسان شمالی در سالن اجتماعت استانداری برگزار شد.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار