کد خبر: ۱۵۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
اهواز ـ هر سالی که ماه رمضان آن همزمان با گرما باشد، زندگی در شب برای خوزستانی ها آغاز می شود و مردم این استان دید و بازدیدها، خریدها و کارهای معمول خودرا به زمان بعد از افطار موکول می کنند.

به گزارش آرانیوز، گرما هر ساله در خوزستان قبل از فرارسیدن فصل تابستان احساس می شود، حتی هوای شرجی نیز در فصل بهار مهمان بسیاری از شهرهای این استان می شود.

تابستان های کال را فقط در خوزستان می توان تجربه کرد و در این استان تجربه روزه داری رنگ و بوی متفاوتی از سایر استان ها دارد. در واقع آمارهای هواشناسی نیز به‌هیچ‌وجه قادر به بیان واقعیت در مورد درجه گرمای هوای استان نیست و هیچ‌کس تا در معرض شرایط موجود قرار نگیرد، نمی‌تواند قضاوت درستی از شرایط سخت منطقه داشته باشد.

این گرما که باعث خانه نشینی مردم نیز می شود معمولاً با هوای شرجی و رطوبت بالا نیز همراه است هر چند برای مردم شهرهای جنوبی خوزستان قصه جدیدی نیست. سستی و بی‌حالی در این هوای گرم طبیعی است و شهرهای استان را به حالت رکود برده است اما نه شهر تعطیل است و نه مردم بی‌طاقت.

چند سالی است که ماه مبارک رمضان با روزهای گرم سال مقارن شده است، این اتفاق روزهای بلند و گرمی‌را برای روزه داران رقم زده است که باعث می‌شود روزه داری توجه دو چندان بخواهد. هر سالی که ماه رمضان آن همزمان با گرما باشد، زندگی در شب برای خوزستانی ها آغاز می شود و مردم این استان دید و بازدیدها، خریدها و کارهای معمول خود را به زمان بعد از افطار موکول می کنند.

گرمای هوا در خوزستان خیلی بالا و در اهواز به قدری است که اگر آن را یکی از گرمترین شهرهای ایران بدانیم، اغراق نکرده ایم. یک خوزستانی در ماه رمضان تنها زمانی قبل از افطار به بیرون از خانه می رود که یا شاغل باشد و یا اینکه پای یک کار واجب و ضروری در میان باشد.

البته با آغاز فصل گرما، تکرار مکررات در شهرهای استان خوزستان عنوان می‌شود و مسائلی چون کمبودها و فقر امکانات نیز هر چه بیشتر نمود پیدا می‌کنند.

افزایش دمای ۴ درجه ای در رمضان

مدیرکل هواشناسی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در همین ارتباط می گوید: بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد که از روز یکشنبه تا اواخر هفته روند افزایش دما را در خوزستان خواهیم داشت.

کوروش بهادری می افزاید: بالاترین دما می تواند ۴۷ درجه سانتیگراد باشد که شهرهایی مثل اهواز، آبادان، امیدیه، آغاجاری و بهبهان می توانند کاندیدای داشتن چنین دمایی باشند.

وی عنوان می کند: حداقل دمای صبحگاهی در شهرهای مذکور از ۲۴ و ۲۵ درجه سانتیگراد شروع می شود و حداکثر تا پایان روز به ۴۷ خواهد رسید.

مدیرکل هواشناسی خوزستان خبر می دهد: روند افزایش دما در اکثر نقاط و شهرهای استان بین سه تا چهار درجه سانتیگراد خواهد بود.

بهادری یادآور می شود: خنک ترین شهرهای استان در ماه رمضان نیز ایذه و دهدز خواهند بود که در ۲۴ ساعت گذشته دمای ۱۹ درجه ای را شاهد بوده اند. البته دمای هوای این شهرها نیز با ۱۹ درجه در صبح هر روز شروع شده و این امکان وجود دارد که در بدترین شرایط حداکثر تا پایان روز دمای هوای بین ۴۱ تا ۴۲ را تجربه کنند.

از «مفطح» تا نوشیدنی‌های گیاهی

در ماه رمضان بانوان با تهیه انواع شیرینی‌های محلی که اهالی خوزستان آن را به نام‌های «لگیمات» یا «ماقوطه»، «شعریه»، «شعث»، «رنگینک»، «مسقطی» و «معسل»، «فرنی»، «حلیم» و «آش سفره» سفره افطار را برای اهل خانواده آماده می‌کنند و روزه‌داران افطارشان را با آبجوش و نبات و یا چای باز می‌کنند.

در وعده افطاری مردم خوزستان شیرینی، خرما و فرنی پای ثابت سفره‌های افطار است و خوراک «مفطح» یکی از غذاهای مردم خوزستان است که بین بیشتر خانواده‌ها خصوصاً عرب‌زبان‌ها اقبال بسیار زیادی دارد. این غذا لذیذ از گوشت راسته گوسفند به همراه ادویه‌جات محلی طبخ می‌شود و برای روزه‌داری و تحمل گرسنگی‌های طولانی بسیار مفید است البته چربی بالای آن تشنگی آور است که مردم خوزستان در کنار صرف این غذا از نوشیدنی‌های محلی استفاده می‌کنند.

اما از همه این خوراکی‌ها گه بگذریم گرمای بالای هوا در خوزستان که گاه به ۵۰ درجه می‌رسد مصرف انواع نوشیدنی و عرقیات گیاهی را در این استان افزایش داده است تا مردم بتوانند تشنگی شدید و از دست رفتن آب و املاح بدن را تاب بیاورند.

 

برپایی نمایشگاه ضیافت در اهواز

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می گوید: برپایی نمایشگاه ضیافت ماه مبارک رمضان از ۲۵ خردادماه جاری تا یک تیرماه امسال از جمله برنامه های این اتاق برای ماه رمضان است.

بهنام حیدری اضافه می کند: این نمایشگاه در محل شرکت نمایشگاه بین المللی اهواز برگزار و رویکرد اصلی آن ارائه مواد غذایی است. مردم هم می توانند از ساعت ۱۹ تا ۲۳ و ۳۰ دقیقه هر روز به بازدید از نمایشگاه بپردازند.

وی عنوان می کند: بیشتر از بنکداران، تولیدی ها و مراکز پخش برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده و همچنین از آنها خواسته شده تا زیرمجموعه های خود را نیز معرفی کنند.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف اهواز خبری می دهد: در سطح شهر نیز فروش فوق العاده را با اولویت کالاهایی پروتئینی، کیف و کفش، پوشاک، شیرینی و آجیل در دستور کار داریم.

حیدری اظهار می کند: سال گذشته چادرها و کیوسک هایی را در مرکز شهر برپا کرده و افطاری توزیع می کردیم ولی امسال سعی شده تا این کار را در مساجد انجام دهیم. همچنین با همکاری هیئت امنای مساجد مرکز شهر به نیازمندان کمک کنیم.

وی بیان می کند: برنامه های مختلف اتاق به ویژه نمایشگاه ضیافت ماه مبارک رمضان را با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین اتحادیه های مربوطه برگزار خواهیم کرد.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف اهواز با اشاره به فعالیت حدود ۶۲ اتحادیه در این اتاق ادامه می دهد: اتاق در برگزاری جشن های نیمه شعبان و یا مراسم رحلت امام خمینی (ره) همکاری هایی داشته و اگر جشن ولادت امام حسن عسکری (ع) نیز در مساجد مراکز شهر برگزار شود همکاری هایی خواهیم داشت.

رویکرد نیروی انتظامی ارشادی است

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان اظهار می کند: هر سال قبل از شروع ماه رمضان در استان با همکاری فرماندهی انتظامی خوزستان به ویژه پلیس نظارت بر اماکن عمومی اطلاعیه های مختلفی را از سوی این معاونت صادر می کنیم.

سرهنگ سید رحمان موسوی ادامه می دهد: رعایت شئونات ماه رمضان بر هر مسلمانی واجب است و با صدور اطلاعیه های مختلف به تمامی اغذیه فروشی ها و رستوران های سطح شهر اعلام می کنیم که نسبت به رعایت این شئونات توجه بسیاری داشته باشند.

وی عنوان می کند: البته این اطلاعیه ها از طریق رسانه های مختلف مانند خبرگزاری ها، پایگاه های خبری، روزنامه ها و به ویژه صدا و سیما به گوش مردم هم می رسد، لذا مردم ولایتمدار استان نیز باید نسبت به رعایت این شئونات مقید باشند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان بیان می کند: برخی از مردم هستند که بنا به دلایل مختلف (عذر شرعی) از جمله بیماری توانایی روزه گرفتن را ندارند که این افراد می توانند از اغذیه فروش های دارای مجوز استفاده کنند.

موسوی می افزاید: اغذیه فروش های دارای مجوز نیز باید نسبت به استتار محل کسب خود و رعایت شئونات و حرمت ماه رمضان اقدام کنند. سایر مراکز اغذیه فروشی نیز از بعد از اذان صبح تا بعد از اذان مغرب مجاز به فعالیت نیستند.

وی خبر می دهد: رویکرد اصلی فرماندهی انتظامی خوزستان در ایام ماه مبارک رمضان ارشادی خواهد بود و بیشتر تذکرهای لسانی را خواهیم داشت. البته مردم نیز باید نسبت به رعایت حرمت این ماه اقدام و از بدحجابی و تظاهر به روزه خواری خودداری کنند.

موسوی تأکید می کند: سرنشینان خودور نیز باید نسبت به رعایت حرمت ماه مبارک رمضان توجه ویژه ای داشته و از ایجاد آلودگی صوتی و یا روزه خواری خودداری کنند.

تأمین امنیت در شب های قدر

جانشین فرماندهی انتظامی خوزستان نیز بیان می کند: تدابیر ویژه ای برای تأمین امنیت در شب های قدر اندیشیده شده است. تقویت گشت های خودرویی و پلیس پیاده در سطح شهر به ویژه اماکن مذهبی از جمله این تدابیر است.

سرهنگ سید محمد صالحی اضافه می کند: افزایش گشت های انتظامی، پاسگاه ها و گشت های نامحسوس را نیز در محله های مختلف در دستور کار قرار داده ایم.

وی عنوان می کند: در ماه مبارک رمضان شاهد کاهش چشمگیر جرائم مختلف هستیم که از آن جمله می توان به کاهش ۱۲ درصدی تصادفات رانندگی در سال گذشته اشاره کرد.

فقط برای کار ضروری از خانه خارج می شوم

علی امیری یکی از شهروندان اهوازی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: زندگی و روزه داری در اهواز واقعا سخت است چرا که این شهر دمای هوای حدود ۵۰ درجه ای خواهد داشت، البته نباید با بیان سخت بودن روزه گرفتن اجر آن را کاهش دهیم ولی واقعا طاقت فرسا است.

وی می افزاید: در ایام ماه مبارک رمضان سعی می کنم تا فقط برای انجام امور ضروری از خانه خارج شوم.

این شهروند با خنده می گوید: هر چند نباید کار امروز را به فردا سپرد ولی در صورت امکان انجام کارهای غیرضروری خود را به بعد از ماه رمضان موکول می کنم.

روزه داری باعث بهبود بسیاری از بیماریها

دکتر مجید محمد شاهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: از دیدگاه علوم پزشکی فریضه روزه داری باعث بهبود بسیاری از علائم و مشکلات پزشکی از قبیل بالا بودن چربی های خون، فشارخون، اضافه وزن و چاقی می شود که البته تمام این امور در صورتی محقق می شود که اصول صحیح و مناسب روزه داری از دیدگاه تغذیه ای در این ماه مبارک رعایت شود، در غیر این صورت حتی ممکن است منجر به مشکلات گوارشی، افزایش وزن و حتی سنگ کلیه نیز شود.

این مشاور تغذیه ادامه می دهد: هدف روزه در دین اسلام، امساک از خوردن با هدف تحمل کمی گرسنگی و به یاد مستمندان افتادن است ولی متأسفانه در سال های اخیر در اکثر موارد شاهد افزایش میزان مصرف اقلام خوراکی و افزایش قیمت اقلام غذایی قبل از ماه مبارک هستیم که نشانه مصرف بیشتر و نه کمتر غذا است. مصرف بسیار زیاد شیرینی جات، شربت ها و برگزاری مهمانی های مکرر خود دلیلی بر این مدعا است.

وی می گوید: با توجه به قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در ماه های گرم سال خصوصا در مناطق گرمسیری از جمله استان خوزستان باید برخی نکات را به مردم گوشزد کرد تا تحمل گرسنگی و تشنگی بیشتر شده و آسیبی به روزه داران وارد نشود.

محمدشاهی اضافه می کند: به طور کلی وعده های اصلی غذایی در ماه مبارک رمضان باید مطابق با سایر ایام سال یعنی همان سه وعده باشد که متأسفانه در فصول گرم سال و با توجه به فاصله کم بین افطار تا سحری به دو وعده کاهش می یابد.

مشاور تغذیه توصیه می کند: شاید تشنگی و کم آبی مهمترین چالش ماه مبارک رمضان برای روزه داران در این مناطق باشد و توصیه می شود در طول روز حداقل زمان ممکن را در بیرون از منزل بگذرانند و حتی در صورت امکان زمان ورزش و پیاده روی را به فاصله بین افطار تا سحر اختصاص دهند.

وی بیان می کند: در وعده افطار معمولا افراد افطار خود را با مواد غذایی شیرین یا شربت ها باز می کنند که چندان توصیه مناسبی نیست و تعداد زیادی از افراد بعد یک گرسنگی طولانی به دلیل اینکه سلول های بدنشان بسیار گرسنه و یا اصطلاحا حساس به انسولین هستند پس از خوردن کمی شربت یا شیرینی که حاوی قند ساده است دچار افت قند خون شدیدتری می شوند و علائمی از قبیل سردرد، عرق کردن و سرگیجه و حتی حالت تهوع را تجربه می کنند.

وعده افطار سبک باشد

محمد شاهی یادآور می شود: توصیه می شود وعده افطار بسیار سبک و با اقلامی از قبیل چند لقمه نان و پنیر و گردو یا سبزی، چند لقمه نان و تخم مرغ، آش، سوپ و یا چند لقمه نان و مرغ آب پز شروع شود. در واقع باید اقلام غذای صبحانه به افطار منتقل شود که متأسفانه در خوزستان کاملا برعکس این است.

این مشاور تغذیه عنوان می کند: افرادی که از لاغری رنج می برند خوردن مواد شیرین و آب و شربت زیاد جلوی اشتهای آنها را برای خوردن وعده افطار خواهد گرفت و به لاغرتر شدن آنها کمک خواهد کرد.

وی تأکید می کند: بهتر است بعد از یک افطار سبک یک یا دو عدد میوه میل شود و حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم بعد وعده شام مصرف شود و وعده شام هم باید کاملا منطبق با شام قبل از ماه مبارک باشد ولی باز هم زیاده روی نباید کرد.

محمدشاهی می افزاید: باید در وعده شام از گروه های غذایی گوشت ها، غلات و سبزیجات استفاده کنیم، به عنوان مثال انواع کوکوها، خوراک های حبوبات و املت ها گزینه های مناسبی هستند.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد می شود قبل از خواب یک لیوان شیر حتما میل شود، در ارتباط با وعده سحر به عنوان اصلی ترین وعده ماه مبارک رمضان نام می برد و می گوید: حذف این وعده به عنوان خط قرمز متخصصان تغذیه مطرح است که متأسفانه در الگوی غذایی خوزستان و با توجه به دیر خوابیدن خانواده ها خصوصاً در ایام تعطیلات و یا سایر دلایل حذف می شود.

سحری را حذف نکنید

این مشاور تغذیه ادامه می دهد: حذف وعده سحری خصوصا در نوجوانان و کسانی که در سن رشد هستند مانع از رشد آنان می شود و همچنین به دلیل طولانی شدن گرسنگی و کاهش قند خون منجر به افت یادگیری، کاهش حافظه، خستگی، خواب آلودگی و تشنگی در طول روز خواهد شد. همچنین به دلیل تجزیه ناقص چربی ها منجر به بوی بد دهان در ساعت پایانی روز می شود.

محمد شاهی یادآور می شود: گاهی اوقات افراد می خواهند با حذف وعده سحر به کاهش وزن بیشتری دست پیدا کنند که باید بگویم این کار ۱۰۰ درصد اشتباه بوده و این افراد به جای کم  کردن چربی های بدن آب و عضلات خود را از دست می دهند.

وی اظهار می کند: وعده سحری خصوصا برای دانش آموزان، کارمندان، کارگران و کسانی که می خواهند در طول روز فعالیت داشته باشند، باید شبیه به وعده ناهار باشد. در وعده سحر باید از کربوهیدرات های پیچیده مثل نان های سبوس دار، برنج قهوه ای و همچنین میوه و سبزی فراوان استفاده  کنیم. این مواد دیرتر از معده تخلیه می شود و تا ساعات طولانی تری از روز آب را در اختیار بدن قرار می دهند و کمتر احساس تشنگی خواهیم کرد.

این مشاور تغذیه تصریح می کند: خوردن دسرهای خیلی شیرین، غذاهای شور و سرخ کرده را برای سحری توصیه نمی کنیم چون علاوه بر سوءهاضمه، ایجاد تشنگی نیز خواهند کرد. آب پز کردن گوشت ها نیز به دور ریختن آنها در حذف سدیم آن و کاهش تشنگی بعد از مصرف کمک می کند. همچنین پلوهای مخلوط با گوشت، حبوبات و سبزیجات، انواع استانبولی و دمپخت ها گزینه های مناسبی برای وعده سحر هستند.

محمد شاهی در ارتباط با نوشیدنی های مناسب ماه رمضان می گوید: نوشیدنی ها نقش مهمی در وعده سحری دارند، خوردن دوغ های صنعتی که اکثرا به آنها نمک اضافه می شود، نوشابه های گاز دار و شربت ها برخلاف تصور معمول، بیشتر منجر به تشنگی در ساعات اولیه روز خواهد شد.

وی ادامه می دهد: نوشیدن قهوه و چای زیاد نیز در ساعات اولیه روز آب بدن را دفع خواهند کرد. همچنین مصرف آب در مقدار زیاد و به زور و از ترس تشنه شدن نیز جواب معکوس می دهد.

این مشاور تغذیه در پایان بیان می کند: یکی از بهترین راه های کمتر تشنه شدن، خوردن میوه و سبزی، شیر و ماست کم چرب و حتی عرقیجات سنتی است. اگر انواع عرقیجات سنتی را با مقادیر بسیار کم شکر تهیه و مصرف کنیم در کنترل تشنگی ما مؤثر خواهد بود.

به گزارش مهر، به هر حال ماه رمضان نزدیک است و گرمای بی حد و حصر هوای خوزستان نیز در کمین؛ چه خوب است که مسئولان حتی المقدور شرایط و امکانات را به گونه ای برای شهروندان فراهم کنند که صبوری شهروندان با توجه به قرار گرفتن در شرایط بیرون از منزل هر چه بیشتر رقم بخورد و روند کاری و زندگی آنان را در این گرمای طاقت فرسا با زبان روزه تسهیل کنند.

مرجع:مهر

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار