کد خبر: ۱۵۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
قم - آخرین گزارش‌ها از وضعیت منوریل قم نشان از سرنوشت مبهم این پروژه پس از گذشت سررسید چندین وعده دارد.
به گزارش آرانیوز، جلسه یکصد و هشتاد و سوم شورای اسلامی شهر قم شامگاه یکشنبه با بیان گزارشی از روند فعالیت پروژه منوریل قم همراه شد.

این پروژه که از سال ۸۹ در قم کلید خورده تا امروز روزهای خوب و بد بسیاری به خود دیده و بارها وعده اتمام کار ساخت آن سررسید شده است. در طول دو سه سال گذشته تقریباً دهه فجر هر سال قرار بوده این طرح در اختیار مردم قرار بگیرد، اما در عمل مدیران شهری هنوز هم نمی‌توانند زمان درستی برای افتتاح آن بیان کنند.

علیرضا قاری قرآن، معاون امور زیربنایی و شهرسازی استان قم با اشاره به اینکه از ابتدایی که وارد شهر قم شده در این پروژه بلاتکلیفی وجود داشته، اظهار داشت: طیف نظرات درباره این پروژه از توقف کامل تا تکمیل تا پردیسان وجود دارد.

وی با اشاره به آخرین جلسه تصمیم‌گیری درباره این پروژه در شورای شهر قم، گفت: تصمیم بر این شد که فاز نخست را از دپو تا میدان مطهری راه اندازی کنیم و در ادامه تکمیل فاز اول و ادامه تا پردیسان را تصمیم‌گیری کنیم.

معاون امور زیربنایی و شهرسازی استان قم با اشاره به وارد شدن دو واگن منوریل در بهمن‌ماه گذشته برای تست به قم، افزود: بعد از آن بحث قرارداد را داشتیم چرا که زمان از آن گذشته و محتوای آن دچار تغییرات شده بود. لازم بود قرار داد در بخش ریالی و ارزی بازنگری شود که این کار نیز انجام شد.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار باشد در میدان مطهری منوریل اتمام داشته باشد یک تعریف خواهیم داشت و اگر بخواهد ادامه پیدا کند یک تعریف دیگر خواهد بود، اظهار کرد: اتصال سوزن پیش از میدان مطهری ایراد فنی دارد و اگر بخواهیم پس از میدان مطهری آن را نصب کنیم، سیمای حرم را مخدوش می‌کند.

مسیری که مسافر ندارد

قاری قرآن با بیان اینکه فعلاً مسافری در مسیر منوریل نداریم اما تلاش می‌کنیم تا پایان سال راه‌اندازی شود، گفت: طیف نظرات از محو شدن کلی منوریل تا رفتن به پردیسان در شورا وجود دارد و تصمیم فعلاً این بود که تا میدان مطهری راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه اگر منوریل تا پردیسان ادامه پیدا کند، توجیه فنی دارد، افزود: گره اصلی مسئله عبور از مقابل حرم است که هنوز حل نشده است.

معاون شهردار قم با اشاره به احیای خط B متروی قم که منوریل جایگزین آن شد، ادامه داد: این خط به این دلیل که از نقاطی مانند خیابان ارم و صفائیه و ۱۹ دی می‌گذرد، مطلوبیت بیشتری دارد و نباید آن را از دست داد.

وی افزود: این مسئله چند مجهول دارد که مجولات آن تنها فنی نیست بلکه فنی شهرسازی و اجتماعی است.

ابراهیم نیلیه، مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم هم در توضیح آخرین تحولات پروژه منوریل، ابراز داشت: یک سال پیش واگن‌های منوریل به قم آمده بود اما به دلیل عدم برنامه ریزی و کار کارشناسی تصادف کرده بود و مپنا تعمیر کرده بود.

وی با اشاره به اهمیت تعیین تکلیف واگن‌های باقیمانده، اظهار کرد: برنامه داریم که در فاز اول با سه رام کار کنیم که ۱۰ واگن دیگر نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم بعد از ایستگاه مطهری سوزن نصب کنیم ۱۰۰ متر جلوتر باید تیر و مهارگیر نصب شود، ادامه داد: از نظر فنی توانستیم سیستمی تعریف کنیم که سوزن قبل از ایستگاه نصب شود و شرکت مپنا برای این تغییر طرح فرصت یک ماهه کارشناسی خواسته است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم، گفت: قرار است در مجموع سه ایستگاه را در مسیر تکمیل کنیم که دو ایستگاه فرهگیان و رضوی ۷۰ درصد و مطهری ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فعالیت با ۱۲ واگن

به گفته وی، پیشرفت فیزیکی پروژه در تیره‌ها ۹۷ درصد و در تجهیزات ۷۵ درصد است. همچنین پست برق هم آماده شده تا شرکت برق کابل‌ها را نصب کند.

نیلیه ابراز کرد: برنامه زمان بندی با پیمانکار برای آخر دی ماه است اما تحقق آن به تأمین مالی نیاز دارد.

وی در پاسخ به سئوال یکی از اعضای شورا درباره اینکه قرار بود منوریل با دو واگن فعالیت کند، گفت: قرارداد ۵۴ واگن بوده که در مقطعی این‌ها را به ۲۰ واگن تبدیل کرده و ما این را به ۱۲ واگن تبدیل کردیم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اظهار کرد: یک چیزهایی حداقل است و زیر سه رام نمی‌شود کار کرد و با دو واگن دیگر منوریل نیست اسباب بازی است.

فقط پیمانکار سود کرد

حسن بختیاری در ادامه جلسه موضوع منوریل را داستان غم‌انگیز توصیف کرد و گفت: هر وقت این داستان مطرح می‌شود جای تأسف است و نمی‌دانیم چه بگوییم.

وی با گلایه از روند پیگیری امور در این پروژه، افزود: بعد از چند سال تازه به این فکر می‌کنیم که سوزن قبل از میدان باشد یا بعد از میدان و مشاور محترم معلوم نیست چه می‌کرده که در این حد هم مبانی کلی کارشناسی را متصور نشده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: مشاور و پیمانکار استفاده خودش را در این پروژه برد فقط سر مردم قم و مجموعه شهرداری و شورا بی کلاه ماند.

وی با تأکید بر اینکه باید به دنبال این باشیم که در این پروژه حداقل هزینه‌ها را داشته باشیم، اضافه کرد: یکی از بخش‌هایی که سنگین دیده شده ایستگاه‌ها است و لازم نیست سازه‌های سنگین و باعظمتی باشد که هم سیما و منظر را دچار مشکل کند و هم هزینه اضافی برای ما داشته باشد.

بختیاری تأکید کرد: نباید اجازه دهیم پیمانکار و مشاور ما را به دنبال خودش بکشاند و هزینه‌های سنگین را به ما تحمیل کند.

وی با اشاره به اینکه معلوم نیست این پروژه دائمی باشد، افزود: مسئله ایستگاه‌ها باید به طور جدی بازنگری شود و هزینه آن کاهش یابد تا اگر روزی قرار باشد خراب شود خیلی دلمان نسوزد.

تا دی‌ماه راه‌اندازی نمی‌شود

شهردار قم هم در این جلسه با اشاره به سخنان معاونش و مدیر عامل سازمان مبنی بر راه‌اندازی منوریل تا دی ماه اظهار کرد: خیلی واضح باید بگوییم که من به عنوان شهردار معتقد هستم که منوریل تا دی ماه سال جاری راه‌اندازی نخواهد شد.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد با اشاره به تأمین ۱۰ واگن برای راه‌اندازی منوریل قم، افزود: شرکت مپنا قرار است به ما ۱۰ واگن بدهد ولی اصلاً گوشش بدهکار نیست. اصلاً مشخص نیست که قرار است واگن‌ها را وارد کند یا خودش بسازد.

وی ابراز کرد: همه زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی منوریل آماده است اما اگر واگن نیاید، راه‌اندازی نخواهد شد و تا این لحظه تکلیف واگن مشخص نشده است.

شهردار قم افزود: مپنا اگر بخواهد خودش بسازد یا با مشارکت شرکت خارجی انجام دهد، این‌ها همه زمان‌بر خواهدبود اما هنوز تصمیم نگرفته است.

منوریل هر روز آب می‌رود

عباس ذاکریان، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم که از موافقان همیشگی پروژه منوریل است در این باره گفت: منوریل پوشش ریلی یک کریدور در شهر بود از پارکسوار شمالی تا پردیسان و قطعاً راه‌اندازی این قسمت اول یک شهربازی است و هیچ کاربری برای مردم قم و مسافران ندارد.

وی افزود: ما از همان ابتدا تکلیف کردیم که شهرداری برای ادامه پروژه منوریل و عبور از مقابل حرم مشاور خوب گرفته و مطالعات صورت بگیرد که آن هم انجام نشد.

این عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه این پروژه هر روز آب می‌رود، اظهار کرد: در این پروژه ضعف کارفرما مشخص است و قطار شهری نتوانست همپای شرکت‌های بزرگی مانند مپنا و کیسون وارد عرصه شود و به هر جا آن‌ها می‌خواستند، کشیده شد.

وی گفت: مپنا کل طلب‌هایش از دولت را از جمله کارهایی که در عراق انجام داده می‌خواست سر این پروژه تسویه کند.

منوریل جنبه توریستی دارد

وحید شایسته نیک، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم هم درباره منوریل اظهار داشت: با این وضعیتی که داریم صلاح نیست در منوریل هزینه کنیم و باید به پروژه‌هایی بپردازیم که بازده بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه منوریل قم بیش از اینکه جنبه ترافیکی وحمل و نقلی داشته باشد جنبه توریستی دارد، افزود: باید برای زیباسازی و جذابیت محیط اطراف فکری کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار