کد خبر: ۱۵۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
با بهره برداری از نخستین و بزرگترین نیروگاه مقیاس کوچک سیار؛
نخستین و بزرگترین نیروگاه مقیاس کوچک سیار با رعایت چارچوب اصول پدافند غیرعامل کشور با قابلیت تامین برق مصرفی یک شهر با جمعیت بیش از پنج هزار نفر به مرحله آزمایش و بهره برداری رسید.

  به گزارش آرانیوز، «سیدعلی سربازحسینی» رئیس هیات مدیره گروه صنعتی«نمامادپاسارگاد» در آئین بهره برداری از این نیروگاه در شهرک صنعتی شمس آباد تهران در جمع خبرنگاران گفت: این نیروگاه سیار با توان خروجی سه مگاولت آمپر با هدف مقابله با شرایط بحرانی طراحی شده که قابلیت استفاده در مناطق بحران زده، دور افتاده و محروم از نعمت برق دارد.
به گفته این مقام مسئول، با بهره برداری از این نیروگاه، ایران اسلامی به جمع کشورهای تولیدکننده نیروگاه مقیاس کوچک سیار پیوست که این تکنولوژی پیش تر فقط در اختیار آمریکا، المان و روسیه بود.
وی درباره موارد استفاده از این نیروگاه افزود: این نیروگاه توان استقرار و عملکرد حتی در زمان وقوع زلزله ای با قدرت 7.5 درجه در مقیاس ریشتر را دارد و از مهمترین موارد استفاده آن را می توان در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله و سیل، مناطقی که هزینه های برق رسانی توجیه اقتصادی ندارد و نقاط مرزی و حساس، پروژه های ساحلی، سکوهای نفتی، اماکن زیارتی و بقاع متبرکه نام برد.
به گفته سربازحسینی، فرآیند تولید این نیروگاه سیار بر اساس استاندارهای روز صنعت برق دنیا انجام گرفته است و قابلیت رقابت با بهترین نمونه های آمریکایی و اروپایی را دارد.
وی خاطرنشان کرد: طراحی و ساخت این نیروگاه که موجب کاهش هزینه تمام شده تا یک پنجم مشابه خارجی شده، به یاری مهندسان و متخصصان داخلی انجام گرفته است تا علاوه بر صرفه جویی ارزی، گامی در راستای تحقق رهنمودهای ارزشمند رهبر معظم انقلاب در سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» باشد.
این فعال صنعت برق کشور افزود: همه مراحل ساخت، طراحی و دانش زیرساخت این مجموعه که هم اکنون نیز در انحصار کشورهای صاحب این فناوری است، برای نخستین بار در ایران و در مدت زمان کمتر از 6 ماه با به کارگیری بیش از 150 نفر نیروی کار نخبه و تحصیلکرده انجام شده است و با همراهی مسئولان در نظر داریم با هدف صادرات محوری آن را به تولید انبوه برسانیم.
به گزارش ایرنا، پیش تر هوشنگ فلاحتیان معاون برق و انرژی وزیر نیرو در تشریح برنامه‌های جدید توسعه صنعت برق ایران، گفته بود، تشویق سرمایه گذاران به ساخت نیروگاه‌های کوچک از اهداف مهم وزارت نیرو است که با مشارکت بنگاه های مختلف اقتصادی و سرمایه گذاران بخش خصوصی این رویکرد را در تمام استان ها دنبال می کنیم.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار