کد خبر: ۱۵۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
هنر برتر از گوهر آمد پدید
پنجمین دوره حراج آثار کلاسیک و مدرن هنری تهران شامگاه جمعه (7 خرداد) به فروش بی سابقه 253 میلیارد 620 میلیون ریال رسید.

  به گزارش آرانیوز، در پنجمین دوره حراج تهران که با استقبال هنردوستان در هتل پارسیان آزادی و عرضه 80 اثر هنری برگزار شد؛ سهراب سپهری با 45 میلیارد ریال گوی سبقت را در فروش آثار از بقیه هنرمندان هموطن ربود.
در این حراج دو اثر از سپهری، نقاش و شاعر معاصر (1307 تا 1359) یک اثر به مبلغ سی میلیارد ریال و دیگری به قیمت پانزده میلیارد ریال فروش رفت.
در این حراج که آثار مدرن و کلاسیک هنرمندان ایرانی عرضه می شد منوچهر یکتایی که دو اثر نقاشی پرتره در این حراج از وی چکش خورد با فروش کلی صدوپنجاه میلیارد و 400 میلیون ریال و محمود فرشچیان با فروش یک اثر به نام تعالی به مبلغ دوازده میلیارد و 500 میلیون ریال بعد از سپهری ایستادند.
همچنین اثر نقاشی خط به نام رقص آبی از محمد احصایی به قیمت دوازده میلیارد ریال، اثری از کیخسرو خروش به قیمت 9 میلیارد و 500 میلیون ریال چکش خورد و بهمن محصص نیز برای اثر طبیعت بی جان جزء هنرمندان گران قیمت پنجمین حراج بود و اثر وی به ارزش هشت میلیارد و پانصد میلیون ریال فروش رفت.
یک اثر از پرویز کلانتری هنرمند و نقاش تازه درگذشته نیز با یک اثر در این حراج حاضر بود و پیش از عرضه اثر او حسین پاکدل مجری برنامه از حاضران خواست لحظه ای بایستند و به افتخار او دست بزنند؛ اثر کلانتری از قیمت یک میلیارد و پانصد میلیون ریال آغاز شده و به قیمت سه میلیارد و دویست میلیون ریال فروش رفت.
در این حراج 14 اثر کلاسیک از هنرمندانی چون کمال الملک، علی اکبر مزین الدوله، علی اصغر پتگر، جعفر پتگر و عیسی بهادری نیز عرضه شد که کمال الملک و پتگر هر کدام با فروش یک اثر به قیمت دو میلیارد و 600 میلیون ریال و دو میلیارد و دویست میلیون ریال جلوتر از بقیه هنرمندان کلاسیک ایستادند.
از مجموع هشتاد اثر ارائه شده یک اثر؛ یعنی نقاشی مرغ سعادت از بیژن رافتی که با قیمت پایه سیصد میلیون ریال آغاز شد فروش نرفت و یک اثر هم از ابراهیم جعفری که قیمت پایه آن 400 تا 600 میلیون ریال کارشناسی شده بود به قیمت 320 میلیون ریال چکش خورد. آیدین آغداشلو نقاش شهیر معاصر نیز با دو اثر به نام های خاطرات انهدام و سال صفر، سال یک با پنج میلیارد ریال در حراج تهران حاضر شد.
ایران درودی، علی اکبر صادقی، بهجت صدر، منصوره حسینی، پرویز تناولی، نصرالله افجه ای، جلیل رسولی، حسین قوللرآقاسی و بسیاری دیگر از هنرمندان معاصر در این حراج حاضر بودند که بیش از 150 دقیقه شاهد فروش بهترین آثار هنرمندان مطرح و معاصر ایرانی بود.
در حالیکه برگزار کنندگان حراج از قبل ساعت 18 عصر و سالن زرین هتل پارسیان را زمان و مکان حراج اعلام کرده بودند؛ هنردوستان و مجموعه داران و خریداران آثار هنری دست کم از یک ساعت قبل در محل حراج حاضر بودند و ظرفیت سالن با ظرفیت نشسته 500 نفر برای این هنردوستان کافی نبود و دست کم نیمی از مهمانان ایستاده حراج را دنبال کردند.
مجری برنامه در حالی که بیش از یک ساعت از شروع مراسم گذشته بود از حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم خبر داد که با تشویق حضار همراه شد.
فروش قابل توجه آثار سهراب سپهری، منوچهر یکتایی و محمود فرشچیان که بالاتر از 10 میلیارد ریال بود کف زدن های هنردوستان را در بر داشت، بعد از مراسم هم رایزنی در مورد آثار هنری و گردآوری آثار شاخص داغ بود.
چهارمین دوره حراج تهران 8 خرداد 94 با فروش 214 میلیارد ریال برگزار شده بود که باز هم سهراب سپهری با فروش 28 میلیارد ریالی از دیگر هنرمندان مطرح جلوتر ایستاده بود.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار