کد خبر: ۱۵۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۵
بازار خودرو بعد از مجوز گرانی:
محمد رضا نجفی منش، رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران در همین رابطه گفت:« افزایش قیمت فقط باعث ضرر خودروساز و مردم است. زیرا یک سری افراد فقط برای خرید و فروش خودرو را می خرند و سریع می خواهند بفروشند.

به گزارش آرانیوز، یک روزنامه پر تیراژ صبح را در دستش گرفته بود و روی صندلی جلوی تاکسی نشست. به راننده تاکسی سلام کرد و راننده بعد از جواب دادن به یکباره از کوره در رفت و با عصبانیت گفت:« این خبر رو دیدین ؟ آخه 50 هزار تومان چرا این ماشین رو گرون کردن؟ هرسال همین کارو می کنن. » فردی که روی صندلی عقب در وسط نشسته بود گردنش را به جلو برد تا تیتر روزنامه را بخواند.تیتری که با فونت درشت از فاصله دو- سه متری هم با بینایی عادی هم قابل رویت بود: « سه ابهام مصوبات خودرویی شورای رقابت».  قوانین احتمالات همگی دست به دست هم داده بودند تا به طور دقیق تمام اتفاق های خبری در حوزه خودرو یکجا جمع شود به طوریکه چند لحظه بعد خبری از رادیوجزییات افزایش قیمت خودرو را اینگونه پخش کرد:« مجوز افزایش قیمت 81/ 1 درصدی برای محصولات ایران خودرو و 4/ 0 درصدی برای خودروهای سایپا صادر شد تا پس از حدود دو سال فریز قیمتی، دست خودروسازان برای بالا بردن نرخ محصولات‌شان باز شود. با توجه به فرمول مربوط به قیمت‌گذاری افزایش قیمتی که سایپا می‌تواند دریافت کند، 4/ 0 درصد است. ایران‌خودرو جایزه 1/ 1 درصدی را از کیفیت دریافت کرد.»

«راننده تاکسی راست می گفت» این از تایید چند باره مسافران تاکسی به راحتی قابل درک بود. هر سال در اوایل سال تیترهای روزنامه ها و رسانه ها به خودرو اختصاص داده می شود. بحث بر سر افزایش قیمت خودروها و درخواست خودروسازان داخلی بر افزایش قیمت خودروهایی که بازار رقابتی ندارند پیش گرفته می شود. امسال این بحث اوج گرفت تا جایی که وزیر صنعت، معدن و تجارت به شورای رقابت نامه ای را حاوی توصیه هایی به شورای رقابت ارسال کرد و نوشت: «شورای رقابت یک شورای فراقوه ای است، نیازی به توصیه ندارند». خیلی سریع اعضای شورای رقابت به این نامه موضع گرفتند تا جاییکه خبر آمد نامه وزیر را در شورا پاره کردند. نامه ای که محمدرضا نعمت زاده  در تاریخ 29 فرودین به شورای رقابت ارسال کرد واز آنان خواست برای افزایش تولید از خودروسازان حمایت کنند و این شامل افزایش قیمت خودروها هم باشد.

پس از این کش مکش ها بین شورای رقابت و خودروسازان،  شورای رقابت بالاخره رای به بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی داد تا برخلاف پیش ‌بینی‌ ها، مجوز افزایش قیمت خودرو را اتفاق افتاده باشد.

اما در این شرایط کارشناسان و خودروسازان ابهاماتی در این مورد مطرح کردند. هرچند خودروسازان خودشان خواستار افزایش قیمت محصولات‌شان شده‌ بودند ولی هنوز هیچ خبر رسمی مربوط به قیمت های جدید منتشر نشده است. این در شرایطی است که طبق مصوبه شورای رقابت، ایران خودرو و سایپا به ترتیب می‌توانند ۸۱/ ۱ و چهار دهم درصد به قیمت محصولات خود اضافه کنند. بر این اساس شورای رقابت دست خودروسازان را باز نگه داشته است ولی رکود بازار جلودارنده آن ها شده است.

کارشناسان بازار خودرو اعتقاد دارند که خودروسازان ترس از این دارند که با بالا بردن قیمت میزان خرید و فروش از حال کمتر شود و به رکود بازار دامن بزنند.

افزایش قیمت به ضرر خودروسازان

محمد رضا نجفی منش، رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران که با سخنان نعمت زاده موافق است، در همین رابطه گفت:« افزایش قیمت فقط باعث ضرر خودروساز و مردم است. زیرا یک سری افراد فقط برای خرید و فروش خودرو را می خرند و سریع می خواهند بفروشند. هیچ کس از این کار سودی نمی برد غیر از دلالی. کشورهایی که حتی یک الی سه خودروساز دارند نیز هیچ یک در قیمت گذاری دخالت نکردند. شورای رقابت باید مراقب باشد که کسی را انحصار نکند. االبته انحصار یعنی خودتان هرچقدر می خواهید قیمت بگذارید که خودروسازان ما قیمت نمی گذارند و میزان تولید خودشان را به دلخواه تعیین نمی کنند. »

وی افزود:« 16 خودروساز داخلی، 18 خودروساز رسمی در کشور موجود است.  دیگر انحصار در این جا معنی نمی دهد. همه دنیا در تلاش اند که هزینه هایشان را پایین آورند و joint  ایجاد کنند. رنو در فرانسه و نیسان در ژاپن با یکدیگر مشارکت می کنند که قیمت را کاهش دهند نه اینکه ایجاد انحصار کنند.»

تجربه جهانی قیمت گذاری خودرو

رسانه تخصصی خودرویی «لیسگاید» نوشته است که در کشورهایی مانند آمریکا، اروپا و کانادا قیمت خودرو با توجه به میزان عرضه و تقاضا در بازار تعیین می شود. قیمت MSRP اولین قیمتی است که تولید کننده به خرده فروش ها توصیه می کند که با ان قیمت خودرو را بفروشند. مطرح کردن این قیمت برای کمک به بالا بردن استاندارد های قیمتی بوده چون برخی فروشگاه ها همیشه یا بالای قیمت خرده فروش ها یا پایین تر از آن خودرو ها را به فروش می رسانند. این روش هاس قیمت گذاری شاید با نظریه رقابت در تضاد باشد ولی این یک پیشنهاد قیمتی از طرف تولیدکنندگان است تا در فضاهایی که قیمت گذاری به طور غیر قانونی انجام می شود جلوگیری شود.

البته در آمریکا همیشه قیمت MSRP بالا تر از قیمتی است که خرده فروش ها در بازار ارائه می دهند. خرده فروش ها می توانند با قمت پایین تر سود بالایی را بدست آورن به همین دلیل با قیمت پایین خودرو را می فروشند.

بازار داخلی پس از مجوز گرانی

پس از موافقت شورای رقابت، بازار خرید و فروش خودروهای نو و دست دوم این دو کارخانه  سایپا و ایران خودرو  نسبت به این افزایش بی تفاوت بود.

 

متین دخت والی نژاد

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار