کد خبر: ۱۵۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
رشت- استاندار گيلان با بيان اينكه ۱۳۰ كيلومتر از مسير ۱۶۴ كيلومتری راه آهن رشت-قزوين آماده ريل گذاری شده گفت: ۵۸ كيلومتر از اين مسير تاكنون ريل گذاری شده است.
به گزارش آرانیوز، محمدعلی نجفی با اشاره به پيشرفت ۹۳ درصدی زيرسازی راه آهن رشت- قزوین اظهار کرد: تاكنون یک هزار و ۲۵۸ ميليارد تومان برای این خط ریلی هزينه شده است.

وی با بيان اينكه ۱۷۰ ميليارد تومان از اعتبار ۲۸۶ ميليارد تومانی سال ۹۴ اين پروژه اختصاص يافته و برای امسال نيز ۴۲۰ ميليارد تومان در نظر گرفته شده است افزود: برای تكميل راه آهن رشت- قزوين در مجموعه ۵۳۶ ميليارد تومان اعتبار نياز است.

استاندار گیلان تسريع در تأمين اعتبار باقيمانده ساخت راه آهن رشت - قزوين را برای تهيه‌ ريل ضروری برشمرد و گفت: تکمیل پروژه راه آهن قزوین - رشت تا پایان سال جاری و فازهای بعدی آن، یکی از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان گیلان است.

نجفی با بيان اينكه برای راه آهن رشت- قزوين، هشت ايستگاه در نظر گرفته شده است تصریح کرد: همچنين به دستور وزير راه و شهرسازی، شركت زير ساخت با هماهنگی استانداری و راه و شهرسازی گيلان درحال انجام مطالعات برای جانمايی ايستگاه ديگری در داخل شهر رشت است.

وی ادامه داد:  این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار را حمل و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را جابجا کند.

استاندار گیلان تصریح کرد: راه آهن رشت- قزوین علاوه بر آنكه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر استان گیلان دارای اهمیت است، از نظر ایجاد یك كریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات كشور و همچنین ترانزیت كالا از مناطق شمالی كشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر كشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.

نجفی همچنین با اشاره به تصویب ساخت راه آهن رشت- آستارا به طول ۱۶۴ کیلومتر در سفر دکتر روحانی به گیلان گفت: بر اساس برآوردهای اولیه برای ساخت این راه آهن، یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که مذاکرات برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در حال انجام است.

وی افزود: با توجه به اهمیتی که این طرح برای بسیاری از کشورهای منطقه دارد جمهوری آذربایجان نیز برای احداث خط آهن رشت-آستارا سرمایه گذاری به میزان ۵۰۰ میلیون دلار را پیشنهاد داده است.

استاندار گیلان یادآور شد: مذاکره برای مشارکت روسیه در این خط ریلی نیز ادامه دارد.

نجفی در خصوص دلایل اشتیاق روسیه و آذربایجان برای سرمایه گذاری در این طرح اظهار کرد: با امتداد این خط ریلی، حمل بارهای مربوط به جمهوری آذربایجان، منطقه قفقاز و روسیه از طریق شبکه سراسری جمهوری آذربایجان وارد ایران شده و از داخل ایران در قالب حمل و نقل ترکیبی به نقاط مختلف جهان ترانزیت خواهد شد.

نماینده عالی دولت در گیلان درباره راه آهن رشت- انزلی نیز گفت: این پروژه نیز به طول ۴۱ کیلومتر در قالب سه قطعه است که ساخت قطعه اول آن به طول ۱۸ کیلومتر و ۲۰ درصد پیشرفت کار در حال اجرا است و به بندرانزلی و منطقه آزاد انزلی متصل می شود.

استاندار گیلان افزود: در مجموع براساس برآوردهای اولیه برای ساخت این خط ریلی، ۴۲۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار