وی به بیان مطالبی در خصوص آموزش و تعامل فراملی پرداخت و افزود: آموزش تنها یک امر ملی نیست بلکه بین المللی است و ما این هدف را دنبال می کنیم.
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: تعاملات بین المللی نیاز جوامع بشری است و همچنانکه هیچ فردی بدون تعامل قادر به نقش آفرینی نیست جوامع تیز باید با تعامل یکدیگر اهداف جامعه جهانی را محقق کنند.
شریعتی عنوان کرد: باید تفکر و اندیشه مدیریتی حاکم بر آموزش عالی متحول شود، برنامه های درسی بر اساس ویژگی های بازار بین المللی تدوین شود و روحیه نوع دوستی تقویت شود.
وی بیان کرد: در این زمینه اسناد بالادستی تعریف شده که سند چشم انداز ۱۴۰۴، نقشه جامع علمی کشور و قانون برنامه پنج ساله توسعه از جمله این اسناد به شمار می رود.
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: دستیابی به جایگاه نخست علمی و فناوری در منطقه، افزایش جذب دانشجویان خارجی، تبادل استاد و دانشجو، گسترش همکاری های علمی و فناوری با مراکز بین المللی مورد تاکید در نقشه جامع علمی کشور است.
شریعتی اضافه کرد: در قانون برنامه پنجم نیز راه اندازی دانشگاه های مشترک، دوره های آموزشی مشترک و تاسیس شعب دانشگاه ها در خارج از کشور مورد تاکید قرار دارد که طرح راه اندازی شعب دانشگاه های ایران در خارج از کشور به تصویب رسیده است و اجرایی می شود.
وی بیان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، دانشگاه های کشور به چهار دسته فراملی، منطقه ای، ملی و محلی تقسیم شده اند که دسته نخست باید در زمینه بین المللی شدن پیشرو باشند.
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص رویکرد وزارت علوم برای توسعه تعاملات فراملی ادامه داد: حمایت از دانشگاه های پیشتاز در گسترش مرزهای دانش و فناوری، کسب مرجعیت علمی در منطقه و جهان و تبدیل شدن به الگوی کیفی برای موسسات آموزش عالی کشور در وزارت علوم پیگیری می شود و اکنون بسیاری از دانشگاه های ایران جزو ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان هستند.
شریعتی با بیان اینکه دانشگاه های ما با دانشگاه های بین المللی فاصله دارند، خاطرنشان کرد: باید دانشگاه ها بتوانند با دانشگاه های مختلف ارتباط برقرار کنند و همکاری های لازم نظیر تبادل استاد، اجرای تفاهمنامه ها و تحقیقات مشترک را تحقق بخشند.
وی یادآور شد: نسبت دانشجو به هیئت علمی در کشور ما در سطح ملی ۲۷ است که برخی دانشگاه های ما با این آمار فاصله زیادی دارند.