کد خبر: ۱۴۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ایران و معاون وزیر سازمان جنگلداری كره جنوبی یادداشت تفاهم همكاری امضا كردند.

 به گزارش آرانیوز، از پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، خداكرم جلالی پیش از امضای این یادداشت تفاهم گفت: اراده سیاسی خوبی در كشور مبنی بر توسعه همكاری در زمینه های مختلف منجمله محیط زیست و منابع طبیعی با كشور كره جنوبی وجود دارد.
رئیس سازمان جنگل ها افزود: امروز جهان با سه چالش بزرگ، تغییراقلیم، كمبود آب شیرین و پدیده بیابان زایی مواجه است كه برای تعدیل این پدیده ها نیازمند همگرایی و تعاملات جهانی هستیم.
معاون وزیر جهاد كشاورزی ادامه داد: ایران با داشتن 14 میلیون هكتار جنگل، 85 میلیون هكتار مرتع و 32.5 میلیون هكتار اراضی بیابانی، روی كمر بند خشك جهان قرار دارد و این شرایط، كار در منابع طبیعی را چند مجهولی و پیچیده ساخته است.
وی استراتژی سازمان جنگل ها در زمینه حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی را به پنج بخش تقسیم كرد و جامع نگری در حوزه های آبخیز، مشاركت مردم در حفاظت از منابع طبیعی، فرهنگ سازی و مهار عوامل ناپایدار در منابع طبیعی را از مولفه های مهم آن برشمرد.
جلالی به تجربیات جهانی ایران در مقابله با پدیده بیابان زایی اشاره كرد و گفت: تاكنون هفت میلیون هكتار عملیات بیابان زدایی و بیش از 2 میلیون هكتار اقدامات جنگل كاری بیابانی در ایران انجام شده است.
این مقام مسئول افزود: از ابتدای انقلاب تاكنون جزء در یك دوره خاص، سطح جنگل ها در ایران روند افزایشی داشته و در این زمینه 900 هزار هكتار جنگل كاری در پنج رویشگاه جنگلی ایران صورت گرفته است.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور گفت: بر اساس ارزیابی های انجام شده از سوی موسسه بین المللی « ای پی ای» و بانك جهانی، ایران رتبه شانزدهم دنیا را در زمینه سطح جنگل ها دارد و میزان كاهش جنگل در كشور حدود یك دهم درصد است در حالی كه این میزان تخریب در دیگر كشورها به 3.8 درصد می رسد.
جلالی ابراز امیدواری كرد كه این یادداشت تفاهم، زمینه را برای تعاملات بیشتر دو كشور ایران و كره جنوبی در راستای حفظ، توسعه و احیا به همراه داشته باشد.

** تجارب ارزنده ایران در زمینه جنگلداری برای كره جنوبی سودمند است
«شین ون سپ» معاون وزیر سازمان جنگلداری كره جنوبی نیز در این دیدار به روابط دیرینه دو كشور اشاره كرد و گفت: نخستین ارتباط و روابط دیپلماتیك این دو كشور به سال 1962 برمی گردد.
وی افزود: در زمینه همكاری های بخش جنگل، كره تعاملات خوبی با كشورهای جنوب شرقی آسیا دارد اما این همكاری با كشورهای آسیای میانه در حال شكل گیری است.
شین ون سپ گفت: ما در زمینه همكاری با ایران دنبال ایجاد یك چارچوب مناسب در بخش جنگل هستیم و اعتقاد داریم كه می توانیم در زمینه حفظ و توسعه جنگل ها با ایران ارتباط خوبی داشته باشیم.
معاون وزیر سازمان جنگل داری كره جنوبی افزود: موضوع جنگل و مدیریت جنگل ها با استقبال عمومی در كره جنوبی روبروست و برنامه مشاركت مردم و بهره گیری از جوامع محلی می تواند سنگ بنای این كار خوب به حساب آید.
وی یادآورشد: بعد از تهاجم ژاپن به كره و جنگ بین دو كره جنوبی و شمالی، منابع طبیعی به شدت با تخریب مواجه شده است و امروز با تلاش های انجام شده دولت و مردم، 60 درصد عرصه كشور كره جنوبی دارای پوشش جنگلی است.
«شین» افزود: سازمان جنگل داری كره برنامه جامعی برای جوامع محلی و رفاه جامعه درگیر با منابع طبیعی پیش رو دارد و تمایل داریم این برنامه ها را با ایران به اشتراك بگذاریم.
وی اظهار كرد: ایران در زمینه مدیریت جنگل، كشور مقتدر و بزرگی است و تجارب ارزنده در زمینه جنگل داری می تواند برای كشور كره جنوبی سودمند باشد.
بر اساس این گزارش، جنگل كاری و احیای جنگل، حفاظت و مدیریت جنگل، پیشگیری و مدیریت فرسایش و تخریب سرزمین، پیش بینی، كنترل و پایش حریق جنگل، مدیریت جامع آفات جنگلی، آبخیزداری و كنترل روان آب، جنگل كاری چند منظوره و مدیریت پارك های جنگلی از جمله زمینه های همكاری بین دو كشور ایران و كره جنوبی است كه در این یادداشت تفاهم به امضاء نمایندگاه دو طرف رسید.
به گزارش ایرنا، «پارك گئون هی» رئیس جمهوری كره جنوبی عصر یكشنبه وارد تهران شد. وی نخستین رئیس جمهوری كره جنوبی است كه از ایران دیدار می كند و هیاتی متشكل از 236 نفر از مسئولان و رئیسان بزرگترین شركت های كره ای و صاحبان صنایع بزرگ این كشور، وی را در این سفر سه روزه همراهی می كنند.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری دیروز(دوشنبه) در مراسم استقبال رسمی همتای كره ای خود گفت: حجم روابط تجاری ایران و كره جنوبی اكنون 6 میلیارد دلار است و دو طرف تصمیم گرفته اند این میزان را به سطح سه برابری یعنی 18 میلیارد دلار افزایش بخشند.
19 سند همكاری دیروز در حضور رئیسان جمهوری دو كشور در مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد تهران میان مسئولان دو طرف امضا شد؛ همچنین قرار است اسناد متعدد دیگری بین بخش خصوصی دو كشور امضا شود.
ارزش مبادلات غیرنفتی ایران و كره جنوبی در سال 2013 چهار میلیارد و 100 میلیون دلار بوده كه از این رقم بیش از 300 میلیون دلار صادرات ایران به كره جنوبی و سه میلیارد و 800 میلیو ن دلار واردات از كره بوده است.
همچنین بر پایه آمار گمرك جمهوری اسلامی ایران، در سال 2015 حجم كل مبادلات تجاری دو كشور پس از كاهش به سبب تحریم ها، به چهار میلیارد و 285 میلیون دلار رسید كه حجم واردات ایران از كره جنوبی چهار میلیارد و 35 میلیون دلار و صادرات به آن كشور 250 میلیون دلار بود.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار