کد خبر: ۱۴۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
بررسی روزنامه های ایران/ سه شنبه 14 اردیبهشت ماه 1395
وضعیت حضور زنان و ركورد شكنی شمار آنان در مجلس دهم از مهمترین محورهای توجه روزنامه های امروز بود. روزنامه ها همچنین به طور ویژه به دیدارهای رییس جمهوری كره جنوبی با مقام های كشورمان و سخنان رهبر انقلاب در جمع معلمان پرداختند.

به گزارش آرانیوز، این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز سه شنبه 14 اردیبهشت 1395خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی كرده است.


*** مجلس دهم شورای اسلامی و ركودشكنی حضور زنان
یكی از ویژگی های مجلس دهم، حضور پررنگ زنان نسبت به دوره های پیشین است؛ ویژگی كه مورد توجه بسیاری از ناظران، كارشناسان، چهره های سیاسی و رسانه های قرار گرفته است. در این میان، بحث ها در خصوص ابطال آرای «مینو خالقی» سومین منتخب مردم اصفهان در روزنامه ها ادامه دارد. امروز اما این بحث ها به موجب رویدادهای تازه ای چون دفاع دولت از آرای خالقی و انتشار تصویرهای ساختگی از این منتخب زن مجلس در برخی شبكه های مجازی داغتر از قبل پیگیری شد.
روزنامه «اعتماد» در بازتاب رویكرد دولت در دفاع از آرای خالقی، در یكی از عنوان های صفحه نخست خود به نقل از «مجید انصاری» معاون پارلمانی رییس جمهوری، نوشت: تعداد نمایندگان خانم مجلس دهم از نگاه دولت ١٧ منتخب + مینو خالقی است.
زیر عنوان «18 زن نه یك منتخب كم نه یك منتخب زیاد» در روزنامه اعتماد آمده است: «١٨ زن» تمام. این نظر متولی انتخابات است. نظر مردی كه سوگند یاد كرده تا پاسدار قانون اساسی باشد. حسن روحانی ١٨ زن منهای حتی یك نفر را هم قبول ندارد. تركیب زنان مجلس دهم شاید این ‌بار بیشتر از هر وقت دیگری مورد بحث قرار گرفته است. هم زیادتر شده و هم اینكه بحث در مورد ورود یا عدم ورود یكی از آنها به مجلس زیاد است.
در ادامه می خوانیم: روزهای سخت مینو خالقی حالا با موضع ‌گیری دولت وارد مراحل جدیدتری می‌ شود. مرحله جدید این است كه رییس ‌جمهور تمام قد پشت او ایستاده است. ناطق تاریخی این سال‌ های پارلمان یعنی علی مطهری هم پشت او ایستاده است. از رییس‌ جمهور گرفته تا پارلمان او را منتخب می‌ دانند و در این میان تنها نهادی كه معادله ١٨ زن تمام را برای پارلمان درست نمی‌داند شورای نگهبان است.
در همین پیوند، روزنامه «آرمان» نیز در گزارش نخست خود، از «احتمال ورود رهبری به پرونده مینو خالقی» سخن گفت و از واكنش خالقی به انتشار عكس های منتسب به او در شبكه های مجازی خبر داد.
به نوشته آرمان، دیروز متنی به نقل از خالقی در شبكه‌ های اجتماعی منتشر شد كه به این شرح است: در كمال تاسف افرادی بی ‌هویت و منفعت طلب كه در رسیدن به منافع و مطامع سیاسی خود تمامی اصول شرعی و قانونی را زیر پا می ‌گذارند؛ اقدام به انتشار تصاویر جعلی و انتساب بی‌ شرمانه آنها به اینجانب در فضای مجازی نموده ‌اند؛ بدین وسیله ضمن تكذیب شدید هرگونه ارتباط این تصاویر جعلی به خود، از كلیه مراجع ذی‌ صلاح تقاضا می ‌نمایم در جهت حفظ شئون جامعه اسلامی و حق خود به عنوان زنی مسلمان و پایبند به اصول شریعت اسلامی با جدیت كامل با برهم ‌زنندگان امنیت روانی جامعه و مرتكبین جرم افترا در این زمینه برخورد نمایند. ضمنا پیگیری قضائی این موضوع توسط اینجانب در حال انجام است. قطعا مرتكبین این اعمال شنیع باید خود را آماده پاسخگویی در محضر عدل الهی و سپس قانون و ملت نمایند.
روزنامه «آفتاب یزد» هم زیر عنوان گزارش خبری نخست خود كه با عكسی بزرگ از خالقی همراه است، نوشت: «بازی با آبروی یك زن». در این گزارش خبری كه به انتشار عكس های جعلی از خالقی در برخی كانال های مجازی اختصاص دارد، آمده است: همزمان با اصرار دولت حسن روحانی بر حق مینو خالقی و نپذیرفتن نظر شورای نگهبان مبنی بر ابطال آرای وی، برخی كانال های تلگرامی مدعی اصولگرایی تصاویر جعلی از این منتخب مردم منتشر كردند.
در این میان، روزنامه «كیهان» در گزارش خبری- تحلیلی خود با عنوان «بازی سیاسی دولت با احكام اسلامی/ حمایت از نامزد فاقد صلاحیت دهن‌ كجی به مراجع است» مدعی شد: حمایت دولت و شخص رئیس‌ جمهور از یك نامزد انتخابات مجلس دهم و مقابله با تصمیم شورای نگهبان در حذف این فرد از لیست منتخبان به دلیل عدم التزام به احكام اسلام سؤالات فراوانی را در افكار عمومی ایجاد كرده است.
كیهان افزود: مدتی است كه بحث یكی از نامزدهای اتفاقا عبور كرده از فیلتر شورای نگهبان بحث داغ محافل سیاسی است؛ نامزدی كه با مخفی كردن عملكرد و شخصیت خود توانسته رای كسب كند و با انتشار تصاویر عمومی خود كه در خارج از كشور كشف حجاب كرده از سوی شورای نگهبان و در عمل به دستورات شرع مقدس اسلام از میان نمایندگان منتخب حذف شده است. آنچه در این میان جالب توجه به نظر می‌رسد تلاش دولت و رییس‌جمهور در دفاع از چنین فردی است، فردی كه با صراحت قوانین و احكام شرع مقدس اسلام را نادیده گرفته و با عبور از آن عدم التزام خود را به دین مبین نشان داده و اثبات كرده است.
«الف مثل اسكیزوفرنی، مثل اصلاحات» هم عنوان گزارشی در صفحه نخست روزنامه «سیاست روز» است كه در آن اصلاح طلبان، پرچم داران فتنه 88 توصیف شده اند كه حالا در صف مدافعان سلامت انتخابات 94 ایستاده اند.

*** فصلی نو در روابط ایران و كره جنوبی
«پارك گئون هی» رییس جمهوری كره جنوبی، عصر یكشنبه، دوازدهم اردیبهشت ماه برای یك سفر رسمی سه روزه، همراه با هیاتی عالی رتبه،‌ متشكل از برخی وزیران، مسوولان ارشد اقتصادی و صاحبان صنایع بزرگ كشورش وارد تهران شد. این سفر نخستین سفر یك رییس جمهوری كره جنوبی به تهران در طول تاریخ این كشور است.
رییس جمهوری كره جنوبی در تهران با رهبر انقلاب اسلامی و رییس جمهوری دیدار و گفت و گو داشت. همچنین در سفر پارك به ایران در كنار رایزنی و بررسی راه‌ های تقویت همكاری مشترك در حوزه‌ های، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، 19 سند همكاری میان تهران و سئول امضا شد.
خبرهای مربوط به این سفر، یكی از مهم ترین محورهای مورد بررسی روزنامه های امروز بود. برخی روزنامه ها نیز تحلیل هایی را در خصوص آینده روابط سیاسی و اقتصادی 2 كشور منتشر كردند.
روزنامه «ابتكار» عنوان «رابطه 18 میلیارد دلاری» را برای گزارش خبری خود مربوط به سفر رییس جمهوری كره جنوبی به ایران برگزید.
روزنامه «جوان» نیز در گزارش خبری خود، درباره اهمیت سفر پارك به تهران نوشت: اهمیت این سفر تاریخی تنها به خاطر اولین حضور یك رئیس‌ جمهور كره‌ ای در ایران نبود، بلكه ماهیت مهم این سفر قرار‌گیری نام این كشور در ردیف بزرگ‌ترین شركای اقتصادی ایران است. به نحوی كه هیئتی 236 نفره متشكل از مقامات، رؤسای شركت‌ های كره‌‎ ای و صاحبان صنایع، پارك گئون هی را در این سفر همراهی می‌ كنند.
در این میان، روزنامه «اطلاعات» در یادداشتی با عنوان «آغازی نو در همكاری با كره جنوبی» به قلم «مهدی كرباسیان» معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، سفر رییس جمهوری كره جنوبی به ایران را در شرایطی دانست كه 2 طرف در حال ترسیم دوران جدیدی هستند كه پیش روی اقتصاد ایران و كره است.
اطلاعات نوشت: بانو پارك گئون هِی در واقع سفر تاریخی خود را به ایران پس از دهه ها در شرایطی عملی ساخت كه ایران بسط روابط اقتصادی با دنیای پیرامونی را پیش رو دارد و این امر فرصتی منحصر به فرد برای دو طرف خلق كرده است.
روزنامه «ایران» هم در ستون «اول دفتر» خود، یادداشتی را با عنوان «پیام‌ های سفر پارك به تهران» منتشر كرد و در آن نوشت: نخستین سفر رئیس جمهوری كره جنوبی به ایران كه در مقطع مهمی از تاریخ مناسبات خارجی كشورمان در دوره پس از حل و فصل چالش هسته ‌ای با قدرت ‌های بزرگ صورت گرفته است، از ابعاد مهم سیاسی و اقتصادی برخوردار است. از منظر سیاسی، روابط دوجانبه ایران و كره جنوبی كه آغاز آن به سال 1962 بازمی ‌گردد، فارغ از فراز و نشیب ‌هایی كه در سال‌ های اخیر طی كرده است، همواره با یك فرآیند تعامل فعال همراه بوده است.
در ایران درباره اهمیت بُعد اقتصادی این سفر می خوانیم: اكنون در مقطعی كه حل چالش هسته‌ ای دوره تازه‌ ای از روابط ایران با كشورهای مختلف شرق و غرب را رقم زده است، تمایل كره جنوبی به برقراری نوع تازه‌ ای از ارتباط با ایران، در قالب این سفر سطح بالا جلوه‌ گر می ‌شود. به معنایی دیگر، سفر روسای دولت‌ ها و حكومت‌ ها در زبان روابط بین‌ الملل معنا و تفسیر خود را دارد و حاكی از علاقه و نشانه‌ های امیدواری و علاقه‌ مندی به توسعه مناسبات با كشور مقصد است.
روزنامه اعتماد هم در ستون «نگاه روز» خود یادداشتی را با عنوان «میزبانی عبرت‌ انگیز» منتشر كرد و در آن به چرایی پیشرفت جایگاه اقتصادی كره جنوبی در جهان توجه نشان داد و در این راستا نوشت: میزبانی از میهمانان كره‌ ای برای ما ایرانیان درس‌ آموز و عبرت‌ انگیز است. كشوری كه روزگاری عقب‌ تر از ما ایستاده بود و همزمان با ما برنامه‌ ریزی برای توسعه را در دستور كار قرار داد، امروز در جایگاهی بسیار متفاوت‌ از ایران قرار دارد و باید دید دلیل تفاوت ایجاد شده در سال‌ های اخیر چیست و كدامین دلایل توانست كره جنوبی را به توسعه برساند.
اعتماد در پاسخ به این سوال افزود: این جامعه به كمك مردم، دولت و بخش خصوصی بها داده شده پیشرفت كرد، حال آنكه بررسی‌ ها نشان می ‌دهد ما نه تنها در مقابل كره جنوبی كه در برابر امكانات و توانایی‌ های خودمان در جا زده ‌ایم و عقب مانده‌ ایم و باید از تجربه ٥ دهه تغییر كره درس‌ های بزرگی را بیاموزیم.

*** بازتاب متفاوت سخنان رهبری در دیدار سالانه معلمان
رهبر انقلاب صبح روز دوشنبه، سیزدهم اردیبهشت، در دیدار سالانه با معلمان و نومعلمان به بیان سخنانی پرداخت كه این سخنان بازتاب های گوناگونی در روزنامه های امروز داشت. روزنامه ها به فراخور خط خبری خود هر یك، بخش های مختلفی از سخنان رهبری را در عنوان های خود برجسته كردند.
«تحمل مخالف در جامعه نهادینه نشده است»، بخشی از بیانات رهبری بود كه در عنوان های روزنامه هایی مانند «مردم سالاری»، «قانون» و «شهروند» و اعتماد برجسته شد.
روزنامه های نظیر «سیاست روز»، «حمایت» و «جمهوری اسلامی» نیز بخشی از بیانات رهبری را مبنی بر اینكه «طراحی علیه رزمایش های درایی ایران غلط اضافی است» در عنوان خبری خود برجسته كردند.
«اصرار بر ترویج انحصاری زبان انگلیسی ناسالم است» هم جمله ای بود كه به نقل از رهبر انقلاب در عنوان خبری شماری از روزنامه ها مانند «ابرار» و «جهان صنعت» برجسته شد.
«نسل آینده با هویت مستقل و عزتمند دینی تربیت شود» هم عنوانی به نقل از رهبری بود كه در روزنامه های «تعادل» و «جام جم» برجسته شد.
جام جم همچنین در یادداشتی با عنوان «هویت ایرانی ـ اسلامی تضمین‌ كننده آینده انقلاب» با محور قرار دادن بخش هایی از سخنان رهبری، معطوف بر اهمیت هویت و انتقاد از ترویج انحصاری زبان انگلیسی در مدارس، نوشت: طبیعی است كه در همه نظام‌های سیاسی و در همه جوامع، از وظایف نظام آموزشی، تقویت یا تمهید و فراهم آوردن جامعه‌پذیری به گونه‌ای است كه آن فرد، پاسخی دقیق، روشن، مستقل، عمیق و باورمند به «من كیستم؟» خودش داشته باشد و وقتی از او پرسیده می‌شود كه «كیست»، در قالب گزاره‌هایی كه به زبان می‌آورد یا از ذهن می‌گذراند خودش را تعریف كند. لذا مقام معظم رهبری در سخنان روز گذشته خود در همین بحث اشاره‌ ا‌ی هم به بحث زبان انگلیسی داشتند. شاید در كمتر جامعه‌ای مشاهده كنید كه در دوره كودكستان یا دوره ابتدایی، بچه‌ها زبانی به غیر از زبان آن جامعه را بیاموزند، زیرا كیستی آن فرد و هویت مستقلش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار