کد خبر: ۱۳۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۷
مدیركل كار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی خبر داد
مدیركل كار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت : نرخ بیكاری استان از 14.2 درصد در سال 93 به 11 درصد در سال 94 كاهش یافته است.

 به گزارش آرانیوز، حسن نوری در نشسست خبری به مناسبت هفته كارگر اظهار كرد : براساس اعلام مركز آمار ایران، نرخ بیكاری در استان خراسان شمالی در طی سال گذشته به 11 درصد رسید كه این رقم همگام با متوسط كشوری بود.
وی با بیان این كه سه شاخص صنعت، خدمات و كشاورزی، بیشترین تاثیر را در كاهش نرخ بیكاری دارند افزود: در سال گذشته در خراساسن شمالی نرخ مشاركت مردم در بخش كشاورزی بیشتر شده است، در این شاخص همواره جزو استان های برتر كشور می باشیم كه این مشاركت مهمترین عامل كاهش نرخ بیكاری در استان می باشد.
وی با بیان اینكه 21 هزارو 750 نفر از كارگران استان در كلاس های كارآفرینی شركت كرده اند خاطرنشان كرد : آموزش ها و كلاس هایی كه درحوزه كارآفرینی در اداره كار، تعاون و رفاه اجتماعی در طی سال گذشته برگزار شده بود از دیگرشاخص های كاهش نرخ بیكاری بوده است.
نوری همچنین بر اهمیت كارآفرینی تاكید و تصریح كرد: برای رشد این مهم باید از دوران كودكی فرزندانمان را خلاق و ایده پرور تربیت كنیم و به آنان ریسك پذیری را آموزش دهیم.
وی افزود: در حوزه خلاقیت افرادی خلاق و ایده پرور داریم اما این افراد نمی توانند طرح خود را در قالب یك تیم ارائه دهند.
وی با بیان اینكه افراد خلاق تیم سازی را بلد نیستند گفت: بیش از 100 ایده در این استان ارائه شد اما وقتی از آنان سوال شد كه برای تبدیل این ایده به تجاری سازی به چه تیمی نیاز دارید كه شما را همراهی كند هیچ پاسخی دریافت نشد.
مدیركل كار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همچنین از برگزاری دومین دوره اجرایی استارتاپ ویكند خبر داد و افزود: پس از تشكیل گروه ها دو روز برای اجرایی كردن ایده ها فرصت وجود دارد و در پایان نیز گروه های برتر انتخاب و كمك هایی برای راه اندازی كسب و كار خود بر مبنای ایده اولیه دریافت خواهند كرد.
وی گفت: در اولین دوره استارتاپ ویكند استان شش طرح نو و خلاق ارایه شد كه این طرح ها در اجرا نیز موفق بوده اند.
استارتاپ ویكند (به انگلیسی: Startup Weekend) یك رویداد آموزشی-تجربی (Experiental Education) در سراسر دنیاست كه در ۳ روز متوالی (در انتهای هفته) بر‌گزار می‌گردد. در این برنامه شركت كنندگان پر انگیزه‌ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارتاپ، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیك گرد هم می‌آیند تا طی ۵۴ ساعت ایده هایشان را مطرح كنند، گروه تشكیل بدهند و هر گروه ایده‌ای را اجرا كند.
این برنامه جهانی تا بحال بیش از یك هزار بار در بیش از ۴۸۰ شهر دنیا بر‌گزار گردیده و شبكه پهناوری از مشتاقان كارآفرینی را پدید آورده است. در استارتاپ ویكند ایده‌های زیادی مطرح می‌شوند اما آنچه در این برنامه اهمیت فراوان دارد فقط سه چیز است. اجرا، اجرا و فقط اجرا! این برنامه از ساعت ۶ بعدازظهر روز چهارشنبه آغاز و تا ساعت ۹ شب روز جمعه ادامه دارد. در این برنامه شركت كنندگان (كمتر ۱۰۰ نفر در ۱۰ تیم) همگی در یك فضای مشترك قرار می‌گیرند و با كمك مربیان خبره كه از میان كارآفرینان موفق انتخاب می شوند ایده‌ها را به كسب و كار تبدیل می‌نمایند. در پایان برنامه تیم‌ها پروژه‌های خود را به هیئتی از داوران كه از میان جامعه سرمایه‌گذار و اساتید دانشگاهی و كارآفرینان هستند، ارائه می‌كنند. این رویداد در سطح جهانی توسط برندهای معتبری همچون گوگل، مایكروسافت، آمازون و ... حمایت تجاری می شود.

*** یك هزارو 212 مورد شكایت در حوزه كار و كارگر در سال گذشته داشته ایم
مدیركل كار، تعاون و رفاه اجتماعی استان افزود : 529 تعداد از این شكایت ها كه معادل 30 درصد می باشد به سازش كشیده شده است و بقیه موارد به دستگاه قضا ارجاع داده شده است.
حسن نوری گفت : سه هیات حل اختلاف به شكایات كارگران و كارفرمایان رسیدگی می كنند و تمام سعی این هیات ها این است كه در همان ابتدای كار رضایت طرفین را برای حل مشكل كسب كنند.
وی خاطرنشان كرد : همچنین در سال گذشته پنج هزارو 729 مورد بازرسی در كارگاه های استان انجام شده است اما به دلیل گستردگی قلمرو این حوزه در بعضی از كارگاه ها هم به خوبی نتوانسته ایم بازرسی را انجام دهیم.

*** 10 هزار كارگر بیمه شده در استان خراسان شمالی
مدیركل كار، تعاون و رفاه اجتماعی استان گفت : 10 هزار كارگر بیمه شده در استان داریم كه 20 درصد ازحق بیمه این افراد را دولت می دهد و تنها هفت درصد آن برعهده خود كارگران می باشد.
حسن نوری افزود: در طی سال گذشته تعداد 1500 نفر از كارگران استان را در طی پنج دوره تحت آموزش های كارآفرینی قرار دادیم و سعی داریم تا امسال هم سه هزار نفر را آموزش دهیم.
وی مشكل عمده بیكاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را كمبود تجربه اعلام وتصریح كرد: متاسفانه 90 درصد از مراجعین ما فاقد تجربه كاری می باشند واین فارغ التحصیلان تنها دارای مدرك دانشگاهی می باشند.
وی از فارغ التحصیلان دانشگاهی خواست تا در كلاس های كارآفرینی این ادره كل شركت كرده و تجربه لازم برای شغل مورد نظر كسب كنند.
هفته كارگر از 5 اردیبهشت آغاز و تا روز 11 اردیبهشت ماه جاری ادامه دارد.
دراستان خراسان شمالی، طبق آمار تامین اجتماعی حدود 106 هزار خانوار تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند كه 60 هزار نفر از این سرپرستان خانوارها در حوزه كار و كارگری فعالیت دارند.
در خراسان شمالی 350 واحد تولیدی و صنعتی با 13 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری و 10 هزار كارگر فعال است كه طبق آمار 20 درصد از كارگران بیمه شده استان در حوزه صنعت و معدن فعالیت دارند.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار