کد خبر: ۱۳۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
یک کارشناس اقتصادی معتقد است که ما نباید فکر کنیم که با کم کردن فضای مسموم بیرون، حال اقتصاد بیمار خوب می‌شود.
به گزارش آرانیوز، محمد خوشچهره اظهار داشت: تلاش دولت برای بازسازی مناسبات و این‌که فشارها را کم کند، واجد ارزش است، ولی ریشه مشکلات اقتصادی باید حل شود.

 

وی افزود: ما نباید فکر کنیم که با کم کردن فضای مسموم بیرون، حال بیمار خوب می‌شود.

 

این کارشناس اقتصادی درباره برجام 2 متذکر شد: هر نوع اقدام برای عادی سازی فضای بیرون، اگر بخواهیم شعارهای سیاسی و ملاحظات صنفی و جناحی که متاسفانه در چپ و راست حاکم است.

خوشچهره متذکر شد: 4 دولت بعد از جنگ حاکم بود که تابلوهای سیاسی‌شان متفاوت بوده است؛ یکی سازندگی، یکی اصلاحات، یکی عدالت و مهرورزی و دیگری تدبیر و امید و اعتدال بوده است.

وی با بیان این که من ریشه مشکلات اقتصادی را در غفلت و جهالت می‌دانم عنوان کرد: کارکردهای اقتصادی چهار دولت در حوزه های بنیادی و استراتژیک به شدت به هم شبیه بوده است و ما به اشتباه نگاه سیاسی آنها را دنبال می‌کردیم. اگر نگاه اقتصادی داشتیم، متوجه می‌شدیم خواسته یا ناخواسته یار شاطر و رفیق راه بودند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: یک عاملی که در این موضوع موثر بوده، وابستگی به نفت بوده است.

خوشچهره متذکر شد: دولت یازدهم در لایحه بودجه 93 و 94 نیز نشان داد که 65 تا 70 درصد به طور ریال و واقعی به نفت وابسته است.

وی با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت، گفت: این‌که دولت سعی می‌کند در حال حاضر حجم صادرات نفت خام را افزایش دهد، جای تامل دارد.

این کارشناس اقتصادی افزود: از سوی دیگر، آمارهای واردات و ترکیب واردات را که نگاه کنید، می‌بینید که وابستگی و حجم واردات مصرفی بالا رفته است؛ یعنی خیلی از اقلامی که امکان تولید در داخل وجود دارد، وارد می‌شود؛ مثل پوشاک، مواد غذایی. حتی سنگ قبر را هم از چین وارد می‌کنند.

خوشچهره عنوان کرد: در کنار واردات رسمی، عدد 20 تا 30 میلیارد دلار قاچاق صورت می‌گیرد که این رقم وحشتناک است؛ یعنی آمار قاچاق در آسیا از نظر سرانه رکودشکن است.

وی با اشاره به شباهت دیگر دولت‌ها به یکدیگر، متذکر شد: موضوع دیگر، فساد مالی و اقتصادی است. این مساله را که دنبال می‌کنید، هر چه جلوتر می‌رویم، رقم‌ها افسانه‌ای‌تر می‌شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: یک دلیل فساد نفت است؛ نه همه‌اش.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار