کد خبر: ۱۲۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
آرامگاه حافظ معروف به حافظیه و آرامگاه سعدی در شیراز که بنام سعدیه هم آن را می شناسند ، خاکجای شاعران پارسی گوی و پرآوازه عرفان ، شعر و ادب ایران است و ازجمله یادمان های تاریخی وفرهنگی شیراز به شمارمی آید که میعادگاه میهمانان و مسافران نوروزی است.
به گزارش آرانیوز، گردشگرانی که حتی برای یکبار به شیرازآمده باشند ویژگی ها و یگانگی زیبایی های این خطه از سرزمین فرهنگ وادب وهنر را که در آرامگاه شاعران پارسی گو حافظ و سعدی جلوه گر شده است می ستایند.
زیبایی های استان فارس به ویژه در شیراز تنها در بوی بهار نارنج و گل های زیبای این شهر خلاصه نمی شود، بلکه یادمان های تاریخی و فرهنگی بسیاری دراین شهر وجود دارد که درکنار باغهای زیبا وسایر اماکن تاریخی وگردشگری ، منظره های بسیاردیدنی را ازهرجهت پیش روی بینندگان قرارمی دهد.
امسال هم آرامگاه حافظ و آرامگاه سعدی میزبان هزاران نفر از گردشگران ودوستداران فرهنگ وادب است که ازجای جای ایران زمین برای دیدن این دویادمان تاریخی وفرهنگی به شیرازمی آیند.
حافظیه همراه با فضای دلنشین وسرسبز وسقف مسی خود در چهارراه حافظیه شیراز واقع شده است .
مستندات موجود نشان می دهد که نقشه بنای ساختمان آرامگاه حافظ درسال 1315شمسی توسط یک باستان شناس فرانسوی پیشنهاد شد و در سال 1317 به سبک ساختمانهای دوره زندیه بنا شد.
سقف مسی آرامگاه حافظ که به شکل کلاه قلندران ودرویشان است ازدرون با کاشی های معرق توسط استاد عزیز صرافت کاشیکار معروف تزیین شده وبرروی هشت ستون سنگی قرارگرفته است .
بیست ستون موجود در محوطه آرامگاه لسان الغیب نیز بوسیله استاد محمد حجار و سید محمد سنگتراش تهیه ونصب شده اند.
در بخشی ازسقف معرق آرامگاه حافظ مطلعی ازشعر خواجه شیراز با عنوان ' حجاب چهره جان می شود غبارتنم ،خوشا دمی که از این چهره پرده بر فکنم ' باخط ثلث نگاشته شده ونظرهربیننده را به خودجلب می کند.
ورودی نا مناسب و ازدحام جمعیت مشتاق هنگام ورود و خروج از حافظیه از جمله مناظر ناخوشایندی است که در روزهای تعطیل و نوروز از زیبایی های حافظیه می کاهد .
همچنین تا مسافت طولانی مانده به حافظیه توقف گاه و پارکینگ خودروها وجود ندارد و میهمانانی که به شوق دیدار از حافظیه به این مکان می آیند باید کیلومتر ها دورتر خودروی خود را متوقف کنند .
تقریبا در سی سال گذشته تغییر محسوسی در فضای حافظیه مشاهده نشده است و به رغم آنکه این مکان تاریخی درآمد میلیاردی از دیدار میهمانان نوروزی دارد فضای سبز و اماکن تاریخی و یادمان های کهن آن چندان از این درآمدها نصیب و بهره ندارد .
آرامگاه سعدی نیز با حوض ماهی و فضای بسیار زیبا و پر از گل و درختان خود گفته می شود حدود 50 سال پیش بنا شده است که هزاران نفراز گردشگران را در این روزها در آغوش خویش دارد.
آرامگاه سخن سرای نامی شیخ اجل سعدی شیرازی نیز در شیرازجایگاه ویژه ای در میان یادمانهای فرهنگی و دیدنی استان فارس دارد و هر سال در تعطیلات نوروزی میزبان دهها هزارنفراز میهمانان ومسافران است.
این بنای تاریخی در میان انبوهی از گلهای زیبا ودرختان سرو ناز شیرازی و کاج احاطه شده است .
گفته می شود در محل فعلی آرامگاه سعدی خانقاهی قرارداشته که سعدی بخشی ازعمرخویش را در آن گذرانده است .
درنگاه اول ، گنبد فیروزه ای رنگ آرامگاه سعدی که توسط کارشناسان باستانشناسی طراحی و اجرا شده است نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند قنات شمالی آرامگاه سعدی نیز از دیدنی های این آرامگاه است ، بطوریکه این رشته قنات پس از عبور از محوطه آرامگاه حوض ماهی را دراین محل مشروب می سازد.
حوض ماهی باحرکت ماهی های آن جلوه ای زیبا به محوطه آرامگاه سعدی داده و نظر میهمانان را به خود جلب می کند.
در چهار گوشه آرامگاه سعدی اشعاری از گلستان و بوستان نگاشته شده و بر سنگ قبر شیخ نیز اشعاری در مدح حضرت پیامبر(ص ) به چشم می خورد.
' خوش است عمر دریغا که جاودانی نیست ' مطلعی ازشعر معروف سعدی است که در محوطه درونی آرامگاه چشم نوازدیده بینندگان است .
درانتهای ضلع غربی ایوان آرامگاه سعدی نیز شاعر معروف شیراز محمدتقی فصیح الملک معروف به شوریده شیرازی افتخار همجواری با تربت شیخ را دارد.
ازدیگر دیدنی های آرامگاه سعدی هفت رواق حاشیه آرامگاه است که هرکدام از آنها مرتبه ای از سیروسلوک عارفانه را در ذهن تداعی می کند.
همچنین مجسمه سنگی سعدی که همچنان استوار و بلند مرتبه در ابتدای ورودی خیابان منتهی به آرامگاه قراردارد نظر میهمانان را بخود جلب می کند.
ازدحام تنها خیابان منتهی به آرامگاه سعدی و ترافیک شدید خودروها و همچنین ورودی نا مناسب برای آرامگاه سعدی و معطل ماندن بیش از حد مسافران و میهمانان از جمله مناظری است که از زیبایی های کم نظیر آرامگاه سعدی می کاهد.
کمبود توقف گاه و پارکینگ خودروها ، ازدحام دست فروشان ، نابسامانی در ورود و خروج گردشگران از جمله دیگر مسایلی است که خاطرات خوش دیدار از آؤامگاه شیخ اجل را دستخوش خاطرات ناخوش می کند .
مسوولان استان فارس با اشاره به تمیهدات اندیشیده شده برای اسکان مسافران نوروزی در شهرهای مختلف فارس ، پیش بینی کرده اند افزون بر 10میلیون مسافر نوروزی به این استان سفر کنند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: از روز بیست و پنجم تا بیست و نهم اسفند 94، 112 هزار و 466 نفر از گردشگران و مسافران نوروزی از اماکن تاریخی - فرهنگی زیر پوشش این اداره کل دیدن کردند.
سید موید محسن نژاد، درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این میان آرامگاه حافظ با 27 هزار و 720 بازدید کننده در رتبه نخست قرار دارد.
وی افزود: در این مدت مجموعه جهانی تخت جمشید با 23 هزار و 471 نفر و آرامگاه سعدی با 17 هزار و 627 نفر بازدید کننده در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار