کد خبر: ۱۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
استاندار سیستان و بلوچستان در آستانه سال نو طرح بهسازی میدان آزادی زاهدان را که با نمادهای بومی از جمله نخستین انیمیشن جهان (اثر مکشوفه در شهرسوخته) و سفال زیبای کلپورگان تزیین شده است را افتتاح کرد.
به گزارش آرانیوز، بهسازی و زیبا سازی میدان آزادی زاهدان با 23 میلیارد ریال اعتبار اجرا شده است.
بز زیبایی که 5000 سال پیش با دستان هنرمندان ایرانی ساکن در 'شهر سوخته‏' سیستان برروی جام سفالین نقش بسته عنوان نخستین انیمیشن دنیا را به خود اختصاص داده است.
بسیاری از باستان شناسان تصویر روی این جام سفالین را «اولین تصاویر متحرک، انیمیشن» در دنیا می دانند. تصویر روی این جام، بزی را در حال حرکت و پرش به سمت درخت برای خوردن برگ نشان می دهد. ظرافت حرکات بز برای پریدن به سمت درخت باعث حیرت باستان شناسان است.
که به نخستین انیمیشن جهان مشهور است
سفال کلپورگان نیز آفرینش تمدن از دستان هنرمند زنان سرزمین بلوچستان است، سفالی که به گفته بسیاری از مردم منطقه شیوه ساخت آن با قدمتی حدود ۴ تا ۶ هزار سال قبل هنوز دست نخورده باقی مانده و تنها کارگاهی که هنوز به شیوه بدوی فعال و پا برجا کارش را ادامه می دهد کارگاه سفال کلپورگان است!
در طول تاریخ هنر سفالگری متعلق به زنان بوده است زیرا مردان به شکار و یا کشاورزی می پرداختند و بنابر شواهد تاریخی زنان ابداع کنندگان هنر سفالگری بوده اند، آنچه سفالگری کلپورگان را از سایر نقاط متمایز کرده ویژگی های منحصر به فرد آن است.
کارشناسان شهرداری زاهدان با نصب این دو نماد زیاد در میدان آزادی خلاقیت و هنر خود را به رخ کشیده اند تا مسافران و شهروندان با تماشای آنها از زیبایی های میدان بهره جسته و لحظاتی را در کنار تاریخ چند هزار ساله این سرزمین سپری کنند.
شهردار منطقه 5 زاهدان گفت: بهسازی میدان آزادی که یکی از نمادهای اصلی شهرستان زاهدان به حساب می آید در آستانه سال نو و نوروز باستانی با حضور استاندار سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید.
نذیر احمد هاشم زهی روز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در بهسازی میدان آزادی 150 متر مکعب بتن ریزی، 700 متر مربع سنگ کاری و هزار و 100 متر کاشی کاری انجام شده است.
شهردار منطقه 5 زاهدان خاطر نشان کرد: درمیدان آزادی به جای آب نماها که قیمت بسیار زیادی دارد از نمادهای تاریخی استان استفاده شده است.
وی گفت: از اولویت های شهرداری افزایش شرایط رفاهی برای مردم است و در این مورد عدالت را سر لوحه کار خود قرار داده است.
وی بیان کرد: همانگونه که شهرداری خدمات شایسته ای را در مرکز شهر ارائه کرده به همان میزان نیز در حاشیه شهر خدمات رسانی انجام می دهد.
وی تصریح کرد: در حاشیه ی شهر 42 مورد آسفالت میلان ها به متراژ 10 هزار متر مربع توسط شهرداری صورت گرفته است.
هاشم زهی بیان کرد: برای اولین بار در استان کارخانه ی بازیافت آسفالت را احداث شده که از آسفالت آن در میلان های درجه سوم استفاده می شود و هزینه آن کمتر از نصف است.
شهردار منطقه 5 زاهدان افزود: در زیبا شهر 4 بوستان محله ای با پیشرفت 90 درصد تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید و تا پایان سال مالی نیز سه بوستان دیگر در این منطقه در دست احداث قرار دارد.
وی با بیان اتمام بزرگترین پروژه ی شهرداری منطقه 5 این شهرستان گفت: کار سنگ فرش بلوار مطهری با پیشرفت 98 درصدی تا پایان سال به اتمام رسیده و بهره برداری می شود.
وی گفت: نورپردازی درسطح شهر زاهدان، بلوار مطهری و خیابان پاسداران به اتمام رسیده است.
وی تصریح کرد: در فصل درخت کاری شهرداری منطقه 5 زاهدان، چهار هزار اصله درخت در مناطق مختلف و 30 هزار بوته گل غرس کرده است.
وی با بیان اینکه شهرداری منطقه 5 زاهدان به لحاظ مالی بد ترین سال خود را تجربه کرده است گفت: با این وجود تمام کارهای عمرانی شتاب بسیار زیادی داشته و از لحاظ خدمات رسانی به مردم در بهترین سال قرار گرفته است.
وی بیان کرد: بزرگترین مشکل شهرداری سد معبر در چهارراه رسولی است که اقدامات خاصی در نظر گرفته شده که از اردیبهشت سال آتی آغاز می شود.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار