کد خبر: ۱۲۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
‌آن روزها دیدن قالی‌های رنگارنگی که از دیوار منازل آویزان شده بودند، خبر از رسیدن بهار و فصل خانه تکانی می‌داد.
به گزارش آرانیوز، شستشوی فرش و موکت دغدغه‌ ‌بزرگ خانم‌های خانه دار در خانه تکانی عید است و قالیشویی یکی از ارکان اصلی خانه تکانی محسوب می‌شود. این امر که در گذشته توسط زنان خانه دار انجام می‌شد، امروزه توسط شرکت‌ها و موسسات خدماتی انجام می‌شود.

شستشوی فرش‌ها یکی از زمان‌بر‌ترین کارهایی است که برای خانه تکانی می‌توان انجام داد و باید حتما برای انجام آن از قبل برنامه ریزی کنید تا با نزدیک‌تر شدن به روز‌های پایانی سال دچار مشکل نشوید.

شاید هنوز دوران کودکی را به خاطر داشته باشید که اواخر اسفند گرچه فصل امتحانات بود و هنوز کمی از ته مانده سرمای زمستان دست و پاهایمان را سوزن سوزن می‌کرد، اما به شوق آب‌بازی پاچه‌های شلوارمان را بالا می‌زدیم و کاسه به دست به جان قالی خیسی که کف حیاط پهن شده بود، می‌افتادیم.

آن روزها دیدن قالی‌های رنگارنگی که از دیوار منازل آویزان شده بودند، خبر از رسیدن بهار و فصل خانه تکانی می‌داد.

اما امروز دیگر خبری از آن حال و هوا نیست، بلکه تمام این حس به چند برگ نیازمندی‌های روزنامه تبدیل شده است و به جای دیدن قالی‌های رنگارنگ آویزان روی دیوار، صدای آیفون تصویری را می شنویم و وانتی پر از قالی را می‌بینیم که منتظر ایستاده است.

آن حس زیبای کودکی جای خود را به یکی از الزامات زندگی ماشینی داده است، قالیشویی‌های صنعتی و خدماتی که بسیاری از خانواده‌های شهرنشین از اوایل اسفند تا فرا رسیدن سال جدید خواه ناخواه از آن استفاده می‌کنند.

مشکلات آپارتمان نشینی

در گذشته مردم در خانه‌هایی با حیاط بزرگ زندگی می‌کردند و به راحتی می‌توانستند آن گونه که می‌خواهند زندگی کنند و فرش‌ها را در حیاط پهن کرده و بشویند، اما امروزه حیاط یا بهتر بگوییم پارکینگ آپارتمان‌ها مشترک است و ساکنین آپارتمان‌ها حق ندارند در حیاط فرش بشویند، زیرا دیگر از چاه‌های پر آب خبری نیست و هزینه آب شهر مصرفی در آپارتمان‌نشینی معمولا مشترک است، همچنین نباید آب شرب را بیهوده هدر کرد و بر این اساس امروزه مراکز خدماتی جدیدی به نام قالیشویی مشغول به کار هستند.

کار قالیشویی‌ها این روزها پررونق است

ابوالقاسم برفره رییس اتحادیه صنف خشکشویی و قالیشویی گیلان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در آستانه سال جدید قرار داریم و قاعدتا بسیاری از شهروندان برای خانه تکانی‌های مرسوم مراجعه بیشتری به واحد‌های قالیشویی دارند.

وی با اشاره به این‌که با توجه به گسترش آپارتمان‌نشینی استقبال مردم از قالیشویی‌ها بیشتر شده است، گفت: بیش از 30 واحد قالیشویی در گیلان وجود دارد و این روزها بازار داغی دارند.

رییس اتحادیه صنف خشکشویی و قالیشویی گیلان اضافه کرد: با توجه به افزایش جمعیت آپارتمان نشینی در گیلان متقاضی برای ‌ایجاد قالیشویی‌های جدید رو به افزایش است.

برفره با بیان اینکه معمولا مشتریان از قالیشویی‌ها راضی هستند و بالارفتن حجم کار دلیلی بر کاهش کیفیت خدمات دهی نیست افزود: هم‌اکنون نیز طبق نظارت‌هایی که از این طیف شده است کیفیت قابل قبولی را از آنها شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از 15 سال است که آپارتمان‌نشین‌های گیلان فرش‌های خود را برای شستن به واحد‌های قالیشویی می‌سپارند، خاطرنشان کرد: معمولا مشتریان از واحدهای قالیشویی رضایت دارند و در مواردی که تخلفی رخ دهد با آنان برخورد می‌شود.

40 مورد تخلف خشکشویی و قالیشویی به تعزیرات حکومتی ارسال شد

رضا قشلاقی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گیلان اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن سال نو و افزایش تقاضای عمومی، به منظور جلوگیری از هرگونه افزایش غیر منطقی قیمت‌ها طرح کشیک نوروزی از 16 ‌اسفندماه آغاز شد.

وی افزود: در اجرای مطلوب این طرح با هماهنگی‌های صورت گرفته با بهره گیری از حداکثر توان بازرسی این سازمان، بازرسان اصناف و همکاری سایر دستگاه‌های نظارتی تعزیرات حکومتی، گشت‌های مشترک در این استان برگزار می‌شود.

قشلاقی با بیان اینکه طرح‌های نظارت بر واحدهای خدماتی از جمله خشکشویی‌ها و قالیشویی‌ها در ایام پایانی سال در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: دو پرونده تخلف این واحدها به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان تصریح کرد: 40 مورد تخلف خشکشویی و قالیشویی به تعزیرات حکومتی گیلان گزارش شده که عمده تخلفات این واحدها عدم درج قیمت بوده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار