گام به گام با ایام دهه ی فجر
روز شمار دهه فجر، 16 بهمن

روز شمار دهه فجر، 16 بهمن

به روایت پایگاه خبری آرانیوز:

 حضرت امام در حكم نخست وزیری بازرگان، وی را موظف به انجام رفراندوم تغییر نظام به جمهوری اسلامی، تشكیل مجلس مؤسسان (خبرگان) برای تصویب قانون اساسی، برگزاری انتخابات مجلس شورا طبق قانون اساسی جدید و انتخاب هیأت وزیران بدون در نظر گرفتن روابط حزبی كردند. در متن حكم آمده است: بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، بر حسب حق شرعی و قانونی ناشی از آراء اكثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران كه طی اجتماعات عظیم نسبت به رهبری جنبش ابراز شده است، جنابعالی را مأمور تشكیل دولت موقت می‌نمایم. * مهندس بازرگان پس از قرائت حكم نخست وزیری گفت: خدای برگ را شكر می‌كنم كه چنین اعتبار و حسن شهرتی را كه به هیچوجه اهلیت و لیاقت آن را نداشتم، به من ارزانی داشته و همین موهبت الهی باعث شده كه آیت‌الله، ابراز اعتماد و ارجاع چنین مأموریتی را به بنده عنایت بفرمایند و همچنین تشكر از ملت ایران می‌كنم. * حضرت امام در فرمایشات خود بعد از سخنان مهندس بازرگان به عنوان نخست وزیر، از مردم خواستند تا با تظاهرات آرام و از طریق مطبوعات، نظر خود را درباره دولت بازرگان ابراز نمایند. ایشان در یك مصاحبه قبل از قرائت حكم گفتند: مخالفت با این حكومت، مخالفت با شرع است. * بازرگان پس از خروج امام از محل جلسه، در رابطه با تهدید بختیار در مورد نخست وزیری دولت موقت، گفت: از این اخطار نمی‌ترسیم، اگر تهدید می‌خواهند بكنند، به چیز دیگری ما را تهدید كنند. این چیز خیلی كوچكی است و اگر عملی شود، بنده شخصا خیلی ممنون می‌شوم؛ چون راحت می‌شوم. * رادیو مسكو برای اعلام نخست وزیری بازرگان برنامه خود را قطع كرد. * بختیار گفت: هر كس اكثریت داشت، حكومت می‌كند. * آسوشیتد پرس: با توجه به اینكه شانس موفقیت بختیار روز به روز كمتر می‌شود، سخنگوی وزارت خارجه آمریكا به ابراز حمایت ملایم از بختیار بسنده كرد. * بنا به نوشته مجله تایم: سالیوان، سفیر آمریكا در ایران، از همكاران خود خواسته است كه با مخالفان رژیم گفتگو كرده، سیاست آمریكا را برای آنان تشریح كند. * رییس سازمان سیا اعراف كرد كه در رابطه با پیش بینی مسائل ایران، این سازمان ناكام بوده است. وی گفت: چیزی كه ما پیش بینی نمی‌كردیم، این بود كه یك مرد هفتاد و هشت ساله كه مدت چهارده سال در تبعید بود، این نیروها را به هم پیوند زند. * كیسینجر گفت: بیم آن می‌رود كه انقلاب اسلامی به سایر كشورها سرایت كند و گناه این حركت، متوجه هدف توخالی حقوق بشر است. * آیت‌الله گلپایگانی بازگشت حضرت امام به میهن را به ایشان تبریك گفت. * آیت‌الله گلپایگانی با صدور پیامی خطاب به ارتش، از فرماندهان نظامی خواست تا از رویارویی و مقابله با انقلاب اسلامی بپرهیزند. * چند وزارتخانه، از جمله وزارت آموزش و پرورش، امور اقتصاد و دارائی، بهداری و دادگستری، توسط نیروهای ارتش اشغال شد. * حزب توده از شورای انقلاب اسلامی اعلام پشتیبانی كرد. * سازمان چریك‌های فدایی خلق، در مخالفت با شورای انقلاب گفت: شورای انقلاب باید توسط میلیون‌ها اعتصاب كننده تشكیل شود. گفتنی است كه این گونه سازمان‌ها كه تنها خود را قیام خلق می‌دانند، اعتماد و حمایت میلیونی مردم از حضرت امام را ندیده گرفته و به دنبال جایگاهی در آینده نظام برای خود هستند. * بیست و دو نماینده دیگر مجلس شورا، استعفا دادند. * در تظاهرت مردم آغاجاری، عده‌ای به شهادت رسیدند. * غلامرضا كیانپور، وزیر اسبق اطلاعات و دادگستری و استاندار آذربایجان غربی و اصفهان، بازداشت شد. * هشت هزار یهودی از ایران به اسرائیل رفتند.


روز شمار دهه فجر، 15 بهمن 1357

ملت بزرگ ایران در بهمن ماه 1357 هجری خورشیدی، خالق یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر شدند. آنان به رهبری امام خمینی در برابر ظلم و جور حکومت پهلوی ایستادگی کردند و کشتی انقلاب را به سلامت به سر منزل مقصود رساندند. گروه اطلاع رسانی به مناسبت سی و ششمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به منظور پاسداشت یاد و خاطره ی آن دوران، گزیده ای از رویدادهای سرنوشت ساز دوازدهم تا بیست و دوم بهمن 1357 هجری خورشیدی را بازنشر داده است:


- کارکنان ثبت اسناد و املاک اصفهان با تبریک به مناسبت بازگشت امام خمینی، بار دیگر همبستگی خود را با تشکیل شورای انقلاب و جمهوری اسلامی به رهبری ایشان اعلام داشتند و در راه تحقق آرزوهای ملی و مذهبی تا پای جان ایستادگی خواهند کرد.

- امام خمینی در یک گفت و گوی مطبوعاتی که در محل اقامت ایشان با شرکت گروه زیادی از خبرنگاران داخلی و خارجی تشکیل شد، مهدی بازرگان را به عنوان مامور تشکیل کابینه معرفی کردند.

- پس از 10 روز تعطیلی مستمر، فعالیت بازاریان و مغازه داران کرمانشاه از سر گرفته شد.

- پیرو دستور امام خمینی مبنی بر کشت گندم در روستاهای کشور، هزار و 200 جریب از زمین های کشاورزی اصفهان زیر کشت گندم قرار گرفت.

- اداره حفاظت سازمان منطقه ای بهداری و بهزیستی استان سیستان و بلوچستان منحل شد و کارکنان این اداره به سایر قسمت های سازمان منتقل شدند. 

-10 هزار تن از مردم همدان پس از تجمع در مسجد جامع این شهر در خیابان راهپیمایی و اعلام کردند تا تشکیل جمهوری اسلامی، تظاهرات و اعتصاب های خود را ادامه خواهند داد.

- هزاران تن با راهپیمایی در شهر اهواز در حالی که عکس هایی از امام خمینی در دست داشتند، دولت شاپور بختیار را محکوم کردند.

- اداره حفاظت شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران منحل شد و کارمندان آن به قسمت های دیگر منتقل شدند.

- شاپور بختیار گفت که درهای گفت وگو با آیت الله خمینی همچنان باز و جمهوری اسلامی برای من مجهول است. وی افزود: من نه با شاه و نه با خمینی سازش نمی کنم و اجازه تشکیل دولت موقت را به او نمی دهم.

- شاپور بختیار ضمن تهدید به تیرباران کسانی که جنگ داخلی راه بیندازند، اعلام کرد: جواب کوکتل مولوتف را با کوکتل مولوتف می دهم.

- امام خمینی در یک سخنرانی، جوانان را به ادامه تظاهرات و اعتصابات فراخواند.

- رادیو عدن شبکه دولتی جمهوری یمن گزارش کرد: عده زیادی از افسران پایگاه هوایی همدان، در این پایگاه بازداشت و زندانی شدند. 

- ژنرال رابرت هایزر فرستاده ویژه آمریکا به ایران، با پایان ماموریت حساس خود و مذاکره های پی در پی با مقام های ایرانی به آمریکا رفت تا گزارش ماموریت خود را به مقام های آن کشور اعلام کند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: هایزر سعی دارد تا نظامیان ایران از بختیار حمایت کنند. وی به دلیل این که اقامت وی به احساسات ضدآمریکایی در ایران دامن می زد، ایران را ترک کرد.

- خبرگزاری فرانس پرس اعلام کرد: خروج 200 تن از وزیران پیشین، معاونان وزارت خانه ها و برخی از مدیران بخش خصوصی، استانداران و حتی مدیران کل از کشور ممنوع شد.

- سپهبد ارتش فریدون جم در لندن اظهار کرد: فقط تفاهم رهبران مذهبی با ارتش می تواند بحران را حل کند.

- شاپور بختیار در گفت و گو با روزنامه لوماتن پاریس گفت:«من همچنان چون گذشته، مشتاق ملاقات با آیت الله خمینی هستم اما اگر ایشان موضع گیری کنند، کوشش برای ملاقات ارزشی نخواهد داشت. در این صورت ما «همچنان دور از یکدیگر دوستان خوبی برای هم باقی خواهیم ماند.»

- دانشجویان طرفدار انقلاب اسلامی در لندن، ملبورن و انگلیس در راهپیمایی بزرگی شرکت کردند.

- نمایشگاه عکسی از شکنجه های ساواک در مسجد معتضدی کرمانشاه برپا و هم زمان در مسجد آیت الله بروجردی این شهر، فیلمی با عنوان هفدهم شهریور برای مردم نمایش داده شد.

- خبرگزاری رویترز اعلام کرد: فرماندهان ارتش با نمایندگان امام خمینی تماس گرفتند.

- وزارت کار و امور اجتماعی اعلام کرد در اجرای برنامه دولت مبنی بر اعمال صرفه جویی در هزینه ها و حذف پست های زاید اداری، تمامی وابستگی های کار در کشورهای کره جنوبی، فیلیپین، هندوستان، پاکستان، انگلیس، بحرین و امارات متحده عربی منحل و وابسته های کار این کشور به تهران احضار شدند.

- همافران نیروی هوایی در بهبهان با راهپیمایی، طرفداری خود را از امام خمینی نشان دادند.

- آیت الله گلپایگانی اعلامیه ای را برای نمایندگان مجلس، هیات دولت و امیران ارتش منتشر کرد.

- کارکنان پالایشگاه اصفهان در تلگرافی به رییس جمهوری فرانسه از میهمان نوازی دولت و ملت فرانسه نسبت به رهبر جمهوری اسلامی تشکر کردند.

- آیت الله سید محمد باقر صدر با ارسال نامه ای برای امام خمینی از مبارزه و مقاومت ملت ایران حمایت کرد.

- دولت بختیار برای نخستین بار در تاریخ سیستم بانکی ایران، برداشت از پس انداز و سپرده های بانکی مردم را محدود کرد. 

- رادیو لندن اعلام کرد: از تظاهرات دیشب تهران، هیچ گزارشی که حاکی از برخورد مردم با نظامیان باشد، دریافت نشده است.

- 2 تن از وزیران پیشین به نام های عبدالمجید مجیدی و هوشنگ نهاوندی به دلیل فساد مالی و سوء استفاده از موقعیت و مقام خود، به وسیله فرمانداری نظامی بازداشت شدند.

- در جریان سیل طبس که تعداد زیادی از مردم و چادرها در محاصره سیل قرار گرفته بودند، گروه امدادی نیروی دریایی ارتش با تغییر دادن مسیر سیل به طرف رودخانه به یاری مردم شتافت.

- با دستور لطفعلی صمیمی وزیر پست و تلگراف و تلفن، اداره امور حفاظت شرکت مخابرات ایران منحل و کارکنان این قسمت به واحدهای دیگر منتقل و مشغول به کار شدند.

 

14 بهمن 

ساعت ۹ بامداد روز شنبه ۱۴ بهمن در محل مدرسه شماره ۲ علوی یک مصاحبه مطبوعاتی با حضور قریب به سیصد خبرنگار ایرانی و خارجی برگزار شد که در آن ابتدا خلاصه‌ای از نظریات امام خمینی(ره) خوانده شد؛ سپس سوالات خبرنگاران آغاز گردید که خلاصه‌ای از پاسخ امام خمینی(ره) به این شرح بود:

« کاری نکنند که مردم را به جهاد دعوت کنم، اگر موقع جهاد شد می‌توانیم اسلحه تهیه کنیم. دولت را بزودی معرفی خواهیم کرد. اعضای شورای انقلاب تعیین شده‌اند. از ارتش می‌خواهم هرچه زودتر به ما متصل شود. ارتشیان فرزندان ما هستند، ما به آنها محبت داریم باید به دامان ملت بیایند. قانون اساسی که تدوین شده به آراء عمومی گذاشته می‌شود تمام اتباع خارجی بطور آزاد در ایران زندگی خواهند کرد.

 

13 بهمن امام خمینی (ره) در جمع روحانیون

* امام خميني (ره) در جمع روحانيون بيانات مبسوطي را ايراد كردند. ايشان در قسمتي از اين بيانات فرمودند: رژيم سلطنتي از اول خلاف عقل بود ... هر ملتي بايد خودش سرنوشت خودش را تعيين كند. روزشمار دهه فجر، 13 بهمن 


* آسوشيتد پرس: بختيار گفت: طرفداران آيت‌الله خميني مي‌توانند فرياد بزنند، غوغا كنند، توهين كنند، اين كار چيزي را ثابت نمي‌كند، اما اينكه چندين ميليون نفر براي استقبال از آيت‌الله به تهران آمدند، مبالغه‌آميز است. وي افزود: همچنان مشتاق ملاقات با ايشان است.

* آسوشيتد پرس گزارش داد: امراي ارتش گفته‌اند كه اگر آيت‌الله خميني بر خلاف قانون اساسي اقدامي كند، ‌آنها دست به اقدام خواهند زد.

* راديو مسكو: دانشجويان ايراني مقيم آمريكا عليه مداخله آمريكائي‌ها در امور داخلي ايران، در برابر كاخ سفيد تظاهرات كردند.

* در چند شهر كشور، ازجمله سمنان و تربت جام، در پي تظاهرات مردم چند نفر به شهادت رسيدند. 

* يك ساواكي در تهران ترور شد. وي سرهنگ معتمدي نام داشت و يكي از اعضاي بلند پايه ساواك بود.

*راديو بي.بي.سي . گفت: آيت‌الله شريعتمداري گفته است در تبديل رژيم سلطنتي به جمهوري بايد جانب احتياط رعايت شود و تهيه مقدمات فراواني لازم است.
تذكر: نامبرده از قانون اساسي كه اساس آن موجب بقاي رژيم سلطنتي است، حمايت مي‌كند.

*دکتر سنجابی خواستار استعفای بختيار شد. وي همچنين گفت: جبهه ملي به امام خميني (ره) وفادار است.

 

12 بهمن روز ورود روح الله خمینی به ایران

به دنبال گسترش قیام مردمی، امام قدس سره در پیامی عزم خود را مبنی بر بازگشت به ایران اعلام می دارد. بختیار که با حمایت امریکا و به عنوان یک چهره ی ملی قصد مهار انقلاب و خاموش کردن شعله های قیام را دارد، خود را در این امر ناتوان می یابد و می کوشد که با قانونی جلوه دادن دولت خود، قیام مردم را سرکوب نماید. مخالفت خود را با بازگشت امام قدس سره اعلام، و دستور بسته شدن فرودگاه های کشور را می دهد. در پی انتشار این دستور مردم خشمگین، به خیابان ها ریخته  و با تحصن و شعارهای کوبنده دولت بختیار را مخاطب قرار می دهند.

 

پس از پانزده سال دوری از وطن درمیان استقبال پرشور مردم قدم به خاک این سرزمین گذاشت ، پانزده سالی که به خاطر خروشیدن بر استبداد و طاغوت و به خاطر بر زبان جاری کردن حقیقت به عراق ، ترکیه و  فرانسه تبعید شد .

پس از یکصد و هفده روز توقف امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو، امام خمینی (ره) ساعت سه و سی دقیقه به وقت تهران به سوی تهران حرکت کردند .

 

حاشیه های روزی که امام آمد . . .

حضرت امام به هنگام خروج از فرانسه با ارسال پیامی خطاب به مردم فرانسه، ضمن اظهار تشکر از آنها خداحافظی کردند.

ایشان پس از اقامه نماز در کف هواپیما، روی دو پتو با آرامش خوابیدند ، این در حالی بود که همه علاقمندان، دوستداران و نزدیکان ایشان، نگران انجام این پرواز بودند. خطر انهدام هواپیما و یا ربودن آن در آسمان چیزی بود که همه را تا لحظه فرود آن در فرودگاه تهران، نگران ساخته بود.

در هواپیما دویست نفر امام را همراهی می کردند که پنجاه تن  از آنان همراهان و هواداران و نزدیکان امام خمینی و ۱۵۰ نفر دیگر از خبرنگاران بودند .

راس ساعت نه و سی و هفت دقیقه و سی ثانیه امام در میان حلقه گروه منتخب استقبال کنندگان از پله های هواپیما فرود آمدند .

خمینی ای امام  . . .

با ورود حضرت امام به سالن فرودگاه، فریاد «الله اکبر» سالن فرودگاه را به لرزه در آورد. استقبال کنندگان  با خواندن سرود «خمینی ای امام»، اشک‌های مشتاقان را بر گونه‌هایشان جاری کردند.

دانلود خمینی ای امام، ای مجاهد ای مظهر شرف 

 

پاسخ امام به عواطف یک میهن(مقاله دهه فجر)

 

حضرت امام طی بیاناتی در فرودگاه تهران گفتند: من از عواطف طبقات مختلف ملت تشکر می‌کنم. عواطف ملت ایران به دوش من بارگرانی است که نمی‌توانم جبران کنم.

ایشان ضمن اشاره به اینکه طرد شاه از کشور قدم اول پیروزی بود، همگان را به وحدت کلمه و ادامه مبارزه تا قطع کامل ریشه‌های فساد ترغیب کردند.ایشان سپس از آنجا عازم بهشت زهرا شدند.

با وجود سرمای زمستان، شب پیش از ورود امام ، بسیاری از مردم مشتاق ، در مسیر حرکت ایشان خوابیده بودند .

هنگام ورود امام خمینی به مدت بیست دقیقه مراسم استقبال توسط تلویزیون  ایران به طور زنده پخش شد ، اما ناگهان عکس شاه بر روی صفحه تلویزیون ظاهر و برنامه قطع شد .

در حالی که مراسم ورود حضرت امام به طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد، نظامیان با یورش به این سازمان از ادامه پخش آن ممانعت کردند.

عده‌ای از مردم با قطع جریان پخش مستقیم ورود حضرت امام از تلویزیون به علت هجوم مأمورین نظامی، از عصبانیت تلویزیون‌های خود را به خیابان پرت کردند.

 

۱۲ بهمن روز ورود روح‌الله خمینی به ایران

۱۲بهمن روز ورود روح‌الله خمینی به ایران-در این روز بزرگترین استقبال تاریخ در تهران برگزار شد؛ بطوری که طول جمعیت استقبال کننده از آیت‌الله خمینی به ۳۳ کیلومتر رسیده بود. در ساعت ۹:۵۰ دقیقه بامداد روز دوازدهم بهمن هواپیمای حامل خمینی در میان تدابیر شدید امنیتی در فرودگاه مهرآباد برزمین نشست. خمینی پس از ورود به فرودگاه و ایراد سخنرانی طبق برنامه‌ای که از قبل تنظیم شده بود عازم گورستان بهشت زهرا شد…

خمینی در میان استقبال گسترده مردم تهران در ساعت یک بعد از ظهر وارد قطعه ۱۷ که مدفن شهدای انقلاب بود شد و سخنرانی خود را ایراد نمود.

مقاله دهه فجر,مقاله دهه فجرانقلاب, دهه فجرانقلاب اسلامی

مقاله دهه فجر,مقاله دهه فجرانقلاب, دهه فجرانقلاب اسلامی

مقاله دهه فجر,مقاله دهه فجرانقلاب, دهه فجرانقلاب اسلامی

 مقاله دهه فجر,مقاله دهه فجرانقلاب, دهه فجرانقلاب اسلامی